Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Bidragshandläggare till ekonomiskt bistånd – en viktig samhällsfunktion
Skicka ansökan 38 dagar kvar
Utredare
38 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vad vi gör och vill Vill du arbeta med människor, göra skillnad i vardagen och bidra till en rättssäker myndighetsutövning? Då kan detta vara en tjänst för dig. Om oss Arbetsmarknads- och socialförvaltningen är organiserad i elva enheter som alla leds av varsin enhetschef. Förvaltningen leds av en gemensam ledningsgrupp bestående av förvaltningschef och två avdelningschefer. Tjänsten som bidragshandläggare tillhör enheten för ekonomiskt bistånd. Inom avdelning Vuxen pågår just nu en organisationsförändring som innebär att enheten i januari 2026 ombildas till "Enheten för gemensam mottagning för vuxna och ekonomiskt bistånd". På enheten kommer fyra bidragshandläggare att arbeta. Utöver dessa kommer teamet bestå av fem socialsekreterare, en gruppledare, två budget- och skuldrådgivare (inklusive en uppsökare) samt en enhetschef. Handläggning av ekonomiskt bistånd kommer att utföras både av bidragshandläggare och genom automatiserade processer. Vi söker nu två bidragshandläggare till vår enhet. Hos oss får du arbeta i en verksamhet som gör verklig skillnad i människors livssituation – i ett team som präglas av engagemang, samarbete och professionellt stöd. Du kommer också att vara delaktig i det kontinuerliga utvecklingsarbetet med automatisering av ekonomiskt bistånd och bidra till ökad rättssäkerhet. Tillsammans i förvaltningen stöttar vi våra medborgare mot egen försörjning! Är du serviceinriktad, lösningsfokuserad och vill hjälpa människor i utsatta situationer – då är du rätt person för oss! Om tjänsten För att trivas hos oss behöver du tycka om att både arbeta självständigt och i team, och du värdesätter ett empatiskt och respektfullt bemötande. Du ansvarar för ett stort antal ärenden där fokus ligger på struktur, noggrannhet och god kommunikation. I rollen som bidragshandläggare kommer du att arbeta med: Handläggning av ekonomiskt bistånd, inklusive beräkningar, inhämtning av underlag, beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och hantering av överklaganden. Granskning och bedömning av inkomna underlag. Beslutsfattande enligt gällande lagstiftning och riktlinjer. Kontakt med klienter via telefon, mejl och digitala system. Genomförande av kontroller av utbetalt ekonomiskt bistånd. Samarbeta med andra handläggare och socialsekreterare. I tjänsten förekommer även handläggning av förmedlingsärenden – egna medel samt handläggning och utredning av dödsbo, begravningskostnader, dödsboanmälan samt förvalta dödsbo. I tjänsten kan även administrativa arbetsuppgifter förekomma, i nära samarbete med enhetschef, gruppledare och socialsekreterare. Exempel på sådana arbetsuppgifter är stöd i verksamhetssystem, förberedelse av administrativt underlag till politisk beredning, fakturagranskning, hantering av avgifter, administrativa sysslor kring anställning, telefoni, arkivering, gallring och statistik Tjänsterna är två tillsvidareanställningar på heltid med tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Vi erbjuder flexibel årsarbetstid, friskvårdspeng och olika hälsofrämjande aktiviteter. Hos oss får du ett meningsfullt arbete i ett engagerat team. Vem är du? Du ska ha minst fullgjord gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot ekonomi eller administration. Du har arbetat inom socialtjänsten eller på annan myndighet. Du har mycket god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Du har mycket god datorvana, är bekväm med digitala system samt har god administrativ förmåga och känsla för struktur. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av att arbeta med ekonomiskt bistånd eller som bidragshandläggare. Tidigare arbetat i verksamhetssystemen Treserva och LifeCare. Utbildning i att motivera människor till förändring, exempelvis MI (Motivational Interviewing) eller lösningsorienterat arbetssätt. Utbildning inom administration och ekonomi. Som bidragshandläggare behöver du trivas med att arbeta i högt tempo och ha en förmåga att planera och prioritera arbetet effektivt, även under stress. Du har en positiv inställning, tar ansvar för dina uppgifter och kan fatta beslut samt anpassa dig efter ändrade omständigheter. Eftersom vi arbetar med människor i utsatta situationer är det viktigt att du är trygg i mötet med personer i kris eller affekt och har en god förmåga att bygga relationer. Du uttrycker dig väl i skrift, är noggrann, stresstålig och serviceinriktad, med ett professionellt bemötande. Förmåga och vilja att samarbeta med kollegor och medborgare är en grundförutsättning. Du är nyfiken, vill utvecklas och har mod att fatta egna beslut inom ditt arbetsområde. Du arbetar bra både självständigt och i team och bidrar aktivt till verksamhetens utveckling. Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen utvecklar vi verksamheten gemensamt, med särskilda ansvarsområden för varje medarbetare. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med goda kollegor, där du får möjlighet att växa och ta eget ansvar. I Tyresö kommun värdesätter vi strukturerad samverkan och strävar efter att varje medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast 3 augusti 2025. Har du några frågor? Kontakta oss: Vecka 27-29: Marie Bjuggfält, handläggare ekonomiskt bistånd. Vecka 28-31: Erilein Anastasiou, gruppledare enheten för ekonomiskt bistånd eller Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer. Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss − här trivs nya tankar! Arbetsmarknads- och socialförvaltningens uppdrag är att på olika sätt hjälpa Tyresöbor som är i behov av extra stöd. Våra uppgifter omfattar bland annat barn- och ungdomsvården, missbruksvården, socialpsykiatri samt familjerätt och ekonomiskt bistånd till familjer och enskilda. Förvaltningen ansvarar dessutom för integration av nyanlända samt stöd och vägledning till personer som står utanför arbetsmarknaden. Vi som arbetar här har alltid individen i fokus och samverkar för att uppnå bästa resultat. Som medarbetare hos oss gör du en viktig insats för samhället – och dina medmänniskor. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-25
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Säljare Innesäljare Lokalförvaltare Account Manager Kundtjänstmedarbetare Fastighetskoordinator Customer Success Agent Customer Success Manager Customer Success Specialist Customer Success Representative
3 juni
Assistent Kalkylator HVAC-ingenjör Projektassistent VA-projektledare Logistikassistent Ventilationsingenjör Ventilationstekniker Teknisk administratör Installationssamordnare Projektledare koordinator Assisterande projektledare Administrativ projektledare Drift- och underhållstekniker
16 juni