Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Kravanalytiker, projektledare
Skicka ansökan 59 dagar kvar
Produktägare Projektledare Kravanalytiker
59 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och driva digital utveckling i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker dig som vill arbeta i gränssnittet mellan IT och verksamhet – med fokus på att omsätta behov till smarta digitala lösningar. Som kravanalytiker och projektledare hos oss kommer du att spela en nyckelroll i att förverkliga myndighetens digitaliseringsmål. Du arbetar nära både IT-enheten och andra verksamhetsområden för att identifiera behov, formulera krav och säkerställa att våra IT-lösningar möter verksamhetens krav och förväntningar. Du för dialog med verksamheten för att fånga upp behov av IT-stöd, både för större utvecklingsinsatser och mindre förbättringar. Du kommer att arbeta med IT-stöd som webbplatser, e-tjänster, interna verksamhetssystem och molntjänster. Arbetsuppgifter • Leda eller stödja projekt och arbetsgrupper inom digital utveckling. • Identifiera och analysera verksamhetsbehov i dialog med olika enheter. • Bryta ner behov till krav och dokumentera dessa på ett strukturerat sätt. • Kvalitetssäkra IT-lösningar inför driftsättning. • Stödja medarbetare i verksamheten vid införande av nya IT-stöd och arbetssätt. • Bidra till utveckling av arbetssätt inom kravhantering, samordning och kvalitetssäkring. Krav på kompetens • Eftergymnasial utbildning inom IT på lägst nivå 5 enligt SeQF eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • God förmåga att visualisera och beskriva krav på IT-system. • Erfarenhet av att förstå verksamhetsbehov och omsätta dessa till krav på IT-stöd. • Erfarenhet av projekt- och eller förvaltningsledning • Minst 5 års aktuell erfarenhet från några arbetsuppgifter som beskrivs i denna annons. • Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, då dialog och dokumentation sker på svenska.  Meriterande • Kunskap om och erfarenhet av: • Kvalitetssäkring, test och testledning • Arbete som produktägare. • Agila arbetssätt • Verksamhetsutveckling • Systemanalys • Kunskap om och erfarenhet av att arbetat med verksamhetsprocesser liknande dem som finns inom myndigheten. • Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig sektor Personliga egenskaper För att lyckas i rollen ser vi att du är en självgående person som tar ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt på ett strukturerat och målinriktat sätt. Du har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete, med en realistisk tidsuppfattning och förståelse för vad som behöver göras – och när. Du har en stark analytisk förmåga och kan växla mellan att se helheten och fördjupa dig i detaljer. Du trivs med att lösa komplexa problem, bryta ner dem i hanterbara delar och hitta långsiktigt hållbara lösningar. Du har lätt för att se samband mellan verksamhetens behov och tekniska lösningar, och anpassar dina insatser utifrån både nutida och framtida perspektiv. Samarbete är en naturlig del av ditt arbetssätt. Du är lyhörd, kommunikativ och har lätt för att bygga goda relationer med kollegor och intressenter. Du uttrycker dig tydligt och engagerat i både tal och skrift, och säkerställer att ditt budskap når fram – oavsett om det gäller enskilda möten eller större grupper.  Vi lägger stor vikt vid att du är medveten om de krav på integritet, opartiskhet och saklighet som följer med att arbeta i en statlig myndighet.  Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.    Organisatorisk placering Enheten för IT är placerad i Västerås och har idag 15 medarbetare. Enheten är myndighetens strategiska och operativa stöd inom digitalisering och IT. Medarbetarna på enheten arbetar brett med digitaliseringsfrågorna, från IT-infrastruktur och systemutveckling till verksamhetsutveckling med stöd av digitalisering i samverkan med övriga enheter. Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF). Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat. Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 150 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor i Hässleholm.  Viktig information till dig som söker tjänsten Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås  Välkommen med din ansökan senast 2025-08-24. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.   Om du har skyddade personuppgifter – kontakta HR innan du skickar in din ansökan, så hjälper vi dig vidare.  Skicka in din ansökan på svenska. De frågor du besvarar i ansökningsformuläret används i det första urvalet.   I ditt CV:  • Ange år och månad för varje anställning.  • Beskriv kort vilka arbetsuppgifter du haft.  Arbetsprov kan komma att tillämpas under rekryteringsprocessen som en del i urvalsarbetet.  Observera att din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.    Frågor? Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: • Per-Johan Alfredsson, enhetschef, på 010-209 01 33 För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta gärna: • Katharina Forsberg, HR-specialist, på 010-209 01 34 (tillgänglig från 21 juli) Det går även bra att kontakta några av våra fackliga representanter: • Saco-S Jenny Adolfsson 010-209 02 29 (v 26 och från v 33), Betina Mohager 010-209 02 54 (v 27-29) eller Viktor Waller 010-209 01 81 (v 30 och 32) • ST Ann-Sofie Larsson tfn 010-209 02 61 eller Senad Svraka tfn 010-209 01 17 För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss och om organisationen hittar du på www.myh.se Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-25
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Personalchef Fastighetsstrateg Fastighetsansvarig Förvaltningsledare Fastighetsförvaltare Teknisk fastighetsförvaltare Kommersiell fastighetsförvaltare
17 juni
Koordinator Projektledare Utbildningsledare Projektkoordinator Utbildningsansvarig Utbildningskoordinator Utbildningsadministratör Administrativ koordinator Projektledare koordinator
19 juni
Säljare Innesäljare Lokalförvaltare Account Manager Kundtjänstmedarbetare Fastighetskoordinator Customer Success Agent Customer Success Manager Customer Success Specialist Customer Success Representative
3 juni
Säljare Promotor Gruppchef Fältsäljare Kundansvarig Kommunikatör Säljassistent Projektledare Eventpersonal Marknadsförare Marknadsassistent Kommunikationsassistent
13 juni