Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

Arbetsbeskrivning

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker flera migrationsassistenter till kontaktcenter i Norrköping. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer omvärlden, frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Kontaktcenter finns på flera orter i landet och ger stöd och information om såväl allmänna som kvalificerade frågor inom Migrationsverkets områden. Möt en av våra medarbetare och hör henne berätta om hur det är att vara ny i rollen på kontaktcenter; https://www.youtube.com/watch?v=tppKQE8xqM8 Vad gör en migrationsassistent på kontaktcenter? Som migrationsassistent på kontaktcenter arbetar du med att hjälpa sökande och andra intressenter genom att i huvudsak besvara inkommande telefonsamtal, men även e-post. Svenska och engelska är våra huvudspråk och du behöver vara bekväm i att besvara samtal och e-post på båda språken. Du kommer att ingå i ett team, men arbeta självständigt med schemalagda arbetsuppgifter i vårt kontorslandskap. Du förväntas hålla dig uppdaterad i aktuella frågor och ta ansvar för din kompetensutveckling. Till din hjälp har du teamledare och faddrar vars uppgift är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag. Våra teamledare har ett coachande förhållningssätt och i ledarskapet läggs också stort fokus på att vara närvarande och lyhörd. I början av anställningen får du en omfattande introduktion till vår verksamhet genom utbildningar i klassrums- och digital miljö samt genom fadderskap. Vem är du? Vi söker dig som är trygg, stabil och kan skilja på det personliga och det professionella. I servicemötet kommunicerar du tydligt och välformulerat och säkerställer att budskapet når fram. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och har en förståelse för hur människor tar till sig information och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskapet till mottagaren. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.   Du som söker har - Gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - Mycket god språkförståelse, eftersom lagtext styr ditt dagliga arbete - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbverktyg  Det är meriterande om du har - Erfarenhet av att ta till dig och navigera komplex information - Erfarenhet av arbete i en guidande eller vägledande roll, i exempelvis kundtjänst eller support, som arbetsgivaren bedömer relevant  Då svenska och engelska är våra huvudspråk kommer vi att använda arbetsprover för att utreda dina kunskaper i språken om du går vidare till det steget i rekryteringsprocessen. Upplysningar Anställningsform: tillsvidareanställning med inledande provanställning Arbetstider: Kontorsarbetstider Placering: Norrköping Tillträde: 3 november eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Vid frågor kring tjänsten kan du höra av dig till enhetschef Monica Karum Bergvall, [email protected] eller enhetschef Lisa Jakobsson, [email protected] Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 6 augusti 2025! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-23
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 20
Varaktighet Tillsvidare