Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning
Som biståndshandläggare på myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndshandläggning inom äldreomsorg, LSS och socialpsykiatri.
Enheten består av en gruppledare, en administratör, fem biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder riksfärdtjänst samt har rådgivning inom budget och skuld. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.
Vi står inför en spännande tid med ny socialtjänstlag och en organisation i förändring. Det innebär att ditt ansvarsområde kan komma att bli annorlunda efter en omorganisation som ska anpassas till den nya lagen.
Arbetsbeskrivning
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om myndighetsutövning, först och främst med inriktning mot LSS och socialpsykiatri, men även arbete med andra målgrupper förekommer utifrån verksamhetens behov.
Som biståndsbedömare arbetar vi både självständigt och strukturerat, tar emot och handlägger ansökningar, utreder, bedömer och analyserar behov hos individen samt fattar beslut om stöd och insatser på ett rättssäkert sett. Efter beslut följer vi kontinuerligt upp de genomförda insatserna. Utredning och uppföljning görs genom bland annat samtal och möten med individen. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta. Vi samverkar både internt och externt. I arbetet ingår att kunna informera kommuninvånarna om vår verksamhet samt om andra verksamheter inom kommunen. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva. Vi arbetar processinriktat, strukturerat och behovsorienterat.
Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, bred kompetens, ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi erbjuder dig, förutom ett meningsfullt arbete på en trevlig enhet, en introduktionsplan där dina tidigare kunskaper beaktas för att du ska känna trygghet och få en bra start. Vi värnar om en god arbetsmiljö samt ditt engagemang och intresse.
Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten uppfyller du följande kvalifikationer:
- Socionomexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom verksamhetsområdena funktionsnedsättning och socialpsykiatri.
- God kunskap om lagstiftning, rättspraxis och riktlinjer inom SoL och LSS. Du har god datorvana samt god kunskap i det svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal.
- Det är meriterande med erfarenhet av att arbeta enligt IBIC (Individens behov i centrum) samt att ha arbetat med myndighetsutövning inom andra områden såsom skadligt bruk eller beroende, våld i nära relation och avhoppare.
- Det är meriterande att ha kunskap om och erfarenhet av utredning av personlig assistans.
Som person har du lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du är kommunikativ och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet samt förmåga till självinsikt.
Du arbetar strukturerat och bidrar till att utveckla arbetsformer. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar.
B-Körkort är meriterande.
Anställningsvillkor
Tills vidare.
Heltid.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdatum: 2025-06-27.
Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Salems kommun.
Vi erbjuder dig därför:
• Kompetensutveckling.
• Friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme.
• När arbetet tillåter kan du till viss del arbeta hemifrån.
• En verksamhet med goda relationer.
• En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta, och det finns en närhet till våra politiska beslutsfattare.
• En verksamhet som hjälps åt över gränserna och där vi bryr oss om varandra.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.