Om arbetsplatsen
Vaggeryds kommun är platsen där vi tillsammans kan göra skillnad! Nu söker vi dig som vill vara med och förstärka familjehemsvården. Är du utbildad socionom och vill arbeta med uppföljning av placerade barn och unga, hos oss även kallad barnuppföljare? Familjehemsgruppen är en del av socialförvaltningen och i nuläget arbetar två familjehemssekreterare och en barnuppföljare i vår grupp. Vi sitter centralt i Vaggeryd i nyrenoverade lokaler som erbjuder goda pendlingsmöjligheter med både buss, tåg eller bil.
Arbetsuppgifter
Som barnuppföljare följer du upp situationen för de barn och unga, 0-21 år, som är placerade i familjehem, stödboende, på HVB eller SiS. I ansvaret ligger att följa hur barnen utvecklas och att se till att de får sina behov tillgodosedda genom de insatser som ges. Det innebär mycket samverkan med skola, sjukvård, barnets nätverk och andra aktörer som finns runt barnen t ex öppenvårdsbehandling. Barnuppföljaren ansvarar för barnen från när placeringen är verkställd till när placeringen kan avslutas eller övergår i annan form. Arbetet sker både utifrån SoL och LVU. Du ansvarar för överväganden och utredningar som kan bli aktuella under tiden barnet är placerat. Vid övervägande och beslut i arbetsutskott är du föredragande. I arbetsuppgifterna ingår även att hålla kontakten med vårdnadshavare och föräldrar, både i samband med umgängen och uppföljningar men också utifrån det stöd de kan behöva. Alla placeringar finns inte i närområdet vilket gör att arbetet kan innebära en del resor, ibland utanför kontorstid.
Vi har ett nära samarbete inom gruppen där vi gemensamt lägger upp strukturen i vårt arbete men också tar mycket eget initiativ och planerar arbetet självständigt. I gruppen har vi ett öppet klimat och är generösa och mottagliga för feedback. Vi är ett stöd för varandra när arbetet utmanar oss. Veckovisa möten sker med enhetschef som också är arbetsledare. Som barnuppföljare kommer du ha huvudansvar för egna ärenden men också ha stöd av kollega som är medhandläggare, och vice versa. Befintlig barnuppföljare kommer att ansvara för introduktion och mentorsskap.
Vi arbetar utifrån BBiC och använder verksamhetssystemet Combine vilket gör att det är en fördel om du har god kännedom om detta. Det är också en tillgång om du har utbildning i Vägledande samspel (ICDP). God kunskap om anknytning och trauma är viktigt då vi ofta möter barn med svåra upplevelser i bagaget.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning. B-körkort är ett krav. Som ansvarig för möten och dokumentation behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är noggrann och har en förmåga att planera och självständigt strukturera upp din arbetsdag och har lätt för att anpassa dig när förutsättningar eller planering förändras. Det är viktigt att du har drivkraft och vilja att vara med och utveckla arbetssätt och är intresserad av att hålla dig uppdaterad om ny kunskap. Då arbetet innebär kontakter med andra professioner, internt som externt, ser vi att du har god samarbetsförmåga och har lätt för att knyta kontakter med andra.
I din yrkesroll är det centralt att alltid ha barnets bästa i fokus. Vi söker dig som inte bara har de nödvändiga kvalifikationerna, utan också de personliga egenskaper som gör dig väl lämpad för rollen där din personliga lämplighet och tillvägagångssätt passar väl ihop med den befintliga arbetsgruppen och som aktivt bidrar till ett positivt samspel i arbetsgruppen.
För frågor om tjänsten , vänligen kontakta under perioden 4/6-13/6 Charlotte Palmquist-Lusth, under perioden 16/6-27/6 vänligen kontakta Maria Nordgren.
I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.