Behovet av bostäder och infrastruktur växer i takt med befolkningen och därför behöver bygg- och anläggningsföretag ständigt nya medarbetare med rätt kompetens. Har du ett intresse för kompetensförsörjningsfrågor och vill bidra i arbetet för att öka attraktionskraften, mångfalden och jämställdheten i byggbranschen? Då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Som företagsrådgivare inom kompetensförsörjning kommer du att ge stöd och rådgivning till medlemsföretagen i frågor som rör utbildning och kompetensförsörjning. Du arrangerar regionala och lokala aktiviteter inom kompetensförsörjning samt företräder Byggföretagen i det regionala arbetet med kompetensförsörjningsfrågor gentemot kommuner, regioner, myndigheter, utbildningsgivare, fackförbund, näringsliv och media. I arbetsuppgifterna ingår att regelbundet besöka utbildningsgivare, hålla presentationer vid medlemsträffar samt hantera administrativa uppgifter kopplat till lärlingar och yrkesbevis.
Arbetet innebär många externa samarbeten och ansvar för att initiera, planera och anordna informationsträffar, föreläsningar och aktiviteter i syfte att öka attraktionskraften och trygga kompetensförsörjningen till byggbranschen. Du kommer att vara Byggföretagens lokala representant inom ramen för Byggbranschens Yrkesnämnd (BYN) i Värmland och Örebro.
Region Mellan, som tjänsten tillhör, består av 11 medarbetare i mellan Sverige – från Karlstad i väster till Linköping i sydöst. Kollegorna i regionen arbetar i samverkan men har olika ansvarsområden och kompetenser som exempelvis arbetsrätt, kompetensförsörjning och näringspolitik. Vi träffas och samverkar ofta digitalt inom regionen och över våra länsgränser. I våra mindre länsteam samarbetar vi med aktiviteter för att kunna erbjuda bästa möjliga service och nytta till våra medlemsföretag.
Tjänsten är placerad vid vårt kontor i centrala Örebro och/eller i Karlstad. Resor förekommer i arbetet, framför allt inom Värmland och Örebro men även inom hela regionen och till vårt kansli i Stockholm.
Din profil
Vi söker dig som har några års erfarenhet av att arbeta med utbildningsfrågor och kompetensförsörjning på företag/skola/yrkeshögskola eller annan likvärdig erfarenhet samt en relevant högskole- eller universitetsutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet från byggbranschen, vuxenutbildning och/eller kunskap om Yrkeshögskolans eller högskolors utbildningssystem.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är prestigelös, nyfiken, ansvarstagande, tar egna initiativ och har förmågan att skapa samt upprätthålla goda relationer. Du kommer ha många externa kontakter vilket kräver att du är en god och smidig kommunikatör. Du behöver även trivas med att arbeta enskilt såväl som i team.
För oss är det viktigt att du kan identifiera dig med organisationens värdeord glädje, engagemang och professionalism. Läs gärna mer om vår kultur och våra värderingar här.
Vi erbjuder
På Byggföretagen kommer du till en stimulerande och utvecklande arbetsplats i en serviceinriktad miljö med god teamkänsla. För oss är balans mellan arbete och fritid viktigt. Vi har en distansarbetspolicy som innebär att du i överenskommelse med chef har möjlighet att arbeta på distans i viss utsträckning.
Vi tillämpar förtroendearbetstid och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, sjukvårdsförsäkring samt gruppförsäkring.
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Din ansökan
Låter det här som jobbet för dig? Skicka då din ansökan till oss senast den 26 juni 2025. Vi arbetar med löpande urval så tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet. Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta regionchef Lisa Lindau, [email protected], 018 - 566 126.