Arbetsbeskrivning
Välkommen till myndighet stöd och insats vuxna! Enheten hanterar ärenden som gäller vuxna med beroendetillstånd och riskbruk, samt våld i nära relation och avhopparstöd, samt anhörigstöd. Vi hanterar hela kedjan från mottagning, utredning, beslut och insats, vilket ger goda förutsättningar för smidiga processer och samsyn i ärenden. Enheten består av fyra socialsekreterare, fem behandlare som arbetar mot beroende, en behandlare som arbetar med målgruppen utövare, två anhörigstödjare samt den aktuella tjänsten vuxenbehandlare som arbetar med våldsutsatta. Stöd i det dagliga arbetet ges av en gruppledare. Vi är en engagerad grupp, med stor kompetens och lång erfarenhet, där klientens bästa alltid står i centrum, och vi hjälper varandra i det dagliga arbetet.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge individuellt psykosocialt stöd till vuxna som utsätts för våld samt leda en gruppverksamhet för våldsutsatta kvinnor. Det ingår även att, vid behov, ansvara för och ge stöd och praktisk hjälp till de som är i den juridiska processen kring polisanmälan och rättegång. Du kommer att utveckla, samordna och kvalitetssäkra arbetet mot våld i nära relation. Tjänsten innebär samverkan mellan kommuner och andra myndigheter och organisationer.
Det ingår även att ge information om verksamheten till samarbetspartners samt utbilda och ge konsultation inom området till andra yrkesverksamma inom kommunen och dess samarbetspartners. Du har ett nära samarbete med socialsekreterare både inom och utanför din egen enhet och agerar som ett stöd till dessa i samband med bedömningar gällande skyddsplaceringar. Du arbetar nära din kollega på enheten som arbetar med våldsutövare.
Arbetstiden är huvudsakligen förlagd till dagtid, viss kvällstjänstgöring kan dock förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har/är:
• socionomutbildning eller annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
• flerårig erfarenhet av behandlingsarbete gällande våld i nära relationer samt erfarenhet av stödjande samtal och/eller förändringsarbete.
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• van att använda IT som ett stöd i arbetet, tex Officepaketet, Teams odyl.
• B-körkort.
Vi ser det också som meriterande om du har:
• tidigare erfarenhet av, och trivs med, att hålla i föredrag och utbildningar.
• kunskap inom utväg skaraborg, Patriark, Freda och Sara.
Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, driver arbetet framåt, uppnår resultat samt har förmåga att fatta beslut. Vidare har du god förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet. Utifrån att du ansvarar och deltar i samverkan behöver du kunna skapa nätverk och se det som en naturlig del av arbetet. Du håller dig uppdaterad på den senaste forskningen om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck, och verkar aktivt för att sprida detta vidare inom och utom enheten. Du omvärldsbevakar också lagstiftning, forskning och olika metoder inom området.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid dem! För att lyckas med uppdraget ser vi att du är skicklig på att hantera komplexa ärenden, du är självständig, strukturerad och initiativrik. Ditt positiva och lösningsorienterade sätt gör dig till en uppskattad samarbetspart - både internt och externt. Att vara flexibel, lösningsfokuserad och bekväm i att prata inför en grupp människor är andra viktiga egenskaper i tjänsten. Du är ansvarsfull och har nått en personlig mognad som gör att du är trygg i dig själv.
Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval och du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Välkommen till Strängnäs kommun! Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.
Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.
Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.
Ansökningsprocess och personuppgiftshantering:
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida: https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.