Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.

OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Digitaliserings- och informationssäkerhetsstrateg
Informationssäkerhetsstrateg
Utgått

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsbeskrivning

Nämnd- och utredningsavdelningen är en avdelning inom stöd- och utvecklingsförvaltningen. Avdelningen ansvarar för överförmyndarverksamhet, nämndsadministration, kommunens arkiv, konsumentvägledning, strategiska frågor gällande miljö, tillgänglighet, folkhälsa, integration, minoritetsspråk, informationssäkerhet, digitalisering m.m. Avdelningen har 25 medarbetare indelat i enheter.

Arbetsuppgifter

Du har en nyckelroll i att utveckla, samordna och implementera strukturerade processer och arbetssätt för digitala initiativ inom kommunen. Din roll blir att säkerställa att digitala lösningar och system införs på ett effektivt och hållbart sätt. Du kommer att stödja kommunens förvaltningar i deras digitaliseringsarbete, samtidigt som du bidrar till att förverkliga övergripande strategier för digitalisering. Genom omvärldsbevakning, analys och kunskapsspridning säkerställer du att kommunen är proaktiv i att möta nya lagkrav, tekniska möjligheter och verksamhetsutmaningar för att bidra till att digitala lösningar uppfyller krav på informationssäkerhet, dataskydd och tillgänglighet.

Du arbetar med utveckling, implementering och underhåll av styrdokument och rutiner för hantering av informationssäkerhet och följer löpande upp hantering i verksamheterna. Du planerar och genomför utbildningar för organisationen och arbetar med informationssäkerhets- och incidenthantering.

I din roll har du ett samordningsansvar för hantering av GDPR,

Kvalifikationer

Du har relevant högskoleutbildning eller annan dokumenterad erfarenhet som vi bedömer likvärdigt. Du har god förståelse för kommunal styrning och beslutsprocesser. Du är strukturerad och initiativtagande och är trygg i rollen att leda andra. Du har goda kunskaper om tillgänglighet och digital inkludering samt ett välgrundat kunnande om lagkrav gällande digital offentlig service samt informations- och informationssäkerhetslagstiftning och GDPR.

För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och lyhörd med förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet effektivt. Du har ett flexibelt förhållningssätt och kan hantera ändrade förutsättningar utifrån förändrade lagstiftningar, politiska beslut m.m. Du har god samarbetsförmåga, är intresserad av verksamhetsområdet och är serviceinriktad i dina kontakter med andra. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och lämplighet. Erfarenhet av digitalisering och informationssäkerhet samt arbete i politiskt styrd organisation är meriterade.

Övrigt

Till din ansökan vill vi ha med en CV. Vid anmodan lämnas originalhandlingar. Intervjuer kan komma att ske löpande.

Gällivare kommun erbjuder dig:

  • Friskvårdförmån i form av styrketräning/gruppträning/Dundret
  • Gratis bad
  • Friskvårdstimme
  • Ta del av arbetsplatsens Trivselpeng
  • Medlemskap i GKFF (Gällivare kommuns fritidsförening)
  • Möjligheten till semesterväxling
  • Ledarskapsutvecklingsprogram

Arbetstid/Varaktighet

Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.

Lön

Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i ansökan.

Ansökan

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag: 2025-06-18

Upplysningar

Tf Avdelningschef Hampus Ottosson, tfn 0970-818 106

Fackliga företrädare

Vision [email protected]

Varmt välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-03
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare