Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av strategiskt arbete i en komplex verksamhet och vill vara med och utveckla framtidens service på distans? Vi söker dig med god analytisk förmåga och erfarenhet av verksamhetsstyrning som vill bidra med kvalificerat stöd till ledningen inom en samhällsviktig verksamhet.
Tillsammans får vi Sverige i arbete. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Vid staben på avdelningen Personligt distansmöte arbetar stabschefen, som även är biträdande avdelningschef, tillsammans med åtta medarbetare. Stabens uppdrag omfattar flera viktiga ansvarsområden. Den ger strategiskt stöd till avdelningschefen genom att ta fram underlag som verksamhetsplan, arbetsmiljöplan samt budget- och rekryteringsplaner. Staben har även en samordnande roll för avdelningens huvudprocesser, där beslut-, berednings- och samverkansprocesser hålls samman. Utöver detta stödjer staben de operativa enheterna med avdelningsgemensamma underlag och ansvarar för god förvaltning, vilket innefattar att sammanställa remissvar, följa upp verksamheten och bidra till den långsiktiga planeringen.
Beskrivning av tjänsten
Du ingår i avdelningens stab och kommer arbeta tillsammans med kollegor, där du kommer att vara ett viktigt stöd och en resurs till avdelningschef samt stabschef. Arbetsuppgifterna kommer att variera utifrån de behov som uppstår i verksamheten. De primära uppgifterna är att samordna, styra och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv.
Exempel på arbetsuppgifter:
- ansvara för att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.
- bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för avdelningen samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten.
- genomföra kvalificerade uppdrag samt driva utvecklings-och förändringsarbete.
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god problemlösningsförmåga, samt mycket god analytisk och strategisk förmåga. Du inspirerar till engagemang, initiativkraft och ansvarstagande. Du har förmåga att samarbeta, lyssna och skapa goda relationer. Du innehar en god kommunikativ kompetens, samt är flexibel och har ett positivt ”mind set” till utveckling. Rollen utgör ett nära stöd till ledningen och relationen bygger därmed till stor del på förtroende och tillit.
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Placeringsort är enligt överenskommelse, men förutsätter att det finns ett arbetsförmedlarkontor på aktuell ort.
Vi erbjuder dig möjligheten att arbeta på en arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och privatliv. Du får tillgång till ett generöst semesteravtal, flexibla arbetstider samt möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hos oss ingår även friskvård under arbetstid och ett förmånligt friskvårdsbidrag. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Grundläggande kvalifikationskrav
- Högskoleutbildning om minst 180hp/120p alternativt arbetat inom Arbetsförmedlingen i minst 2 år
- Du har aktuell erfarenhet och bra kunskaper inom ett eller flera av följande områden: verksamhetsstyrning, verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning
- Minst fem års arbetslivserfarenhet inom komplex verksamhet som arbetar med digitala inkommande kanaler, t ex telefoni och chatt
- Erfarenhet av att driva utvecklings- och förbättringsarbete samt metod- och processutveckling
- Erfarenhet från strategiskt arbete, helst i ledande roll
- God kunskap kring Arbetsförmedlingens verksamhet och har minst ett års erfarenhet av arbete vid Arbetsförmedlingen
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta med mål- och resultatuppföljning.
- Jobbat som verksamhetssamordnare eller chef på Arbetsförmedlingen
Den statliga värdegrunden guidar oss i vårt dagliga arbete. Som anställd hos oss förväntas du arbeta rättvist, opartiskt och med hög integritet, samt bidra till att upprätthålla och stärka förtroendet för vår myndighet. Mer om statliga värdegrunden
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
* Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
* Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
* Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Ansökan
Låter det här som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan senast 2025-06-17.
Bifoga ditt CV där du specificerar årtal, månad och arbetsuppgifter för varje anställning, samt intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan. Det är viktigt att du besvarar urvalsfrågorna detaljerat och sanningsenligt, för att vi ska få en tydlig bild av din erfarenhet. Om efterfrågad information inte framgår riskerar du bli bortsållad i urvalet. Du behöver inte skicka in ett personligt brev.
Under rekryteringsprocessen kan urvalstester förekomma. Vi kommer att hålla dig informerad genom hela rekryteringsprocessen. Mer om vår rekryteringsprocess.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt.
https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.