Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall söker en handläggare (vikariat)

Arbetsbeskrivning

Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall (nedan nämnden) handlägger ärenden från Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län. Nämnden är en förvaltningsmyndighet med rättskipande uppgifter och fungerar ungefär som en domstol för vissa tvister som gäller hyra, bostadsrätt och arrende. Om en tvist inte kan prövas kan nämnden medla i sakfrågan, dvs försöka få parterna att förlikas. Nämnden försöker ständigt utveckla sina arbetsformer för att uppfylla högt ställda krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Nämnden är samlokaliserade med Sundsvalls tingsrätt och Rättshjälpsmyndigheten och har gemensam chef, budget och administrativ enhet. Sammanlagt är det ett drygt 50-tal medarbetare vid de tre myndigheterna. Nämnden består i dag av två handläggare och två hyresråd.  En av handläggarna ska vara tjänstledig för att prova en annan tjänst och vi söker nu en vikarie till och med februari 2026. Arbetsuppgifter Som handläggare vid hyres- och arrendenämnden kommer du att bereda nämndens ärenden. Du kommer bl a ha som uppgift att bevaka och registrera inkommande handlingar, boka och kalla till sammanträden, protokollföra vid sammanträden, vara första kontakten med allmänheten samt expediera nämndens beslut. Vissa av sammanträdena hålls på annan ort. Arbetet innebär många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Arbetet är ansvarsfullt och innefattar självständigt beslutsfattande i förberedelsearbetet. Arbetet sker i nära samarbete med hyresråden och handläggarna.   Kvalifikationskrav Vi söker dig som har • Slutförd och godkänd gymnasieutbildning • Mycket goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift på svenska   Det är meriterande om du har • Eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetet, t ex Paralegalutbildning eller annan juridisk handläggarutbildning • Tidigare erfarenhet från liknande arbete på hyresnämnd, domstol eller annan myndighet   Dina egenskaper Vi söker dig som är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utvecklingen av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Då du är med och verkar för att ärenden avgörs på ett effektivt och rättssäkert sätt krävs att du har ett mycket gott omdöme. Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare krävs att du kan se helheten och ha lätt för att samarbeta i ett arbetslag. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme. säkerhetsmedvetande och lämplighet. Vi ställer krav på att du står upp för laglydighet, demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Några av våra förmåner är: • Friskvårdbidrag 3500 kr • En friskvårdstimme varje vecka • Flextid • Tjänstepension Övrigt Intervjuer kommer att hållas löpande under rekryteringen

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-06-03
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre