Arbetsbeskrivning
Tullverkets vision är bara godkända varor över gränsen. För att klara det uppdraget behövs alla möjliga roller och stödfunktioner. Exempelvis HR som ansvarar för en rad frågor inom det arbetsgivarpolitiska området, såsom arbetstidsplanering, rekrytering, lönebildning, ledarutveckling, arbetsmiljö, utbildning mm.
Arbetstidsenheten arbetar nationellt och ansvarar för arbetstidsplanering, förhandling av arbetstider, stöd i tillämpning av arbetstidsavtalen, uppföljning av arbetstid och lönetillägg och utbildning i arbetstidsfrågor.
Om tjänsten
Vi söker dig som trivs med ett självständigt och ansvarsfullt arbete och vill vara ett stöd till verksamheten i arbete med schemaläggning och tillämpning av villkorsavtal och lokala avtal.
Du kommer att tillhöra Arbetstidssenheten som är en del av HR-avdelningen och ha chefen för Arbetstidsenheten som närmaste chef. HR-avdelningen ansvarar för de strategiska, taktiska och operativa delarna av Tullverkets gemensamma arbetsgivarpolitik.
Du kommer att ha främst följande arbetsområden:
- Stöd till den operativa verksamheten med arbetstidsplanering och schemaläggning.
- Rådgivning i frågor om tillämpning av arbetstidsavtal.
- Hålla utbildning i arbetstidsfrågor och i schemaplaneringssystem.
- Uppföljning av inrapporterade lönetillägg och avvikelser.
- Företräda arbetsgivaren vid förhandling med facklig organisation avseende frågor gällande arbetstid.
Vi söker dig som har:
• Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i svenska, engelska och matematik.
• Erfarenhet av tillämpning av statliga arbetstidsavtalet
• Kunskaper inom arbetsrätt, samt lagar och avtal som gäller arbetstid.
• Mycket god datorvana särskilt avseende Officepaketet, framförallt excel.
• Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• Relevant akademisk examen eller KY-utbildning inom t.ex. personalvetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi, juridik eller motsvarande förvärvad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig.
• erfarenhet av att ha arbetat med arbetstidsfrågor i en organisation som har 24/7-verksamhet.
• erfarenhet av arbetstidsförläggning.
• erfarenhet av att hålla i utbildningar.
• erfarenhet av att arbeta i personal- och lönesystemet Heroma.
Personliga egenskaper
Som person behöver du vara bra på att planera ditt arbete och arbeta strukturerat och noggrant. Du är ansvarsfull och tar egna initiativ som rör dina arbetsuppgifter. Du är bra på att samarbeta med andra och har en god förmåga att kommunicera och förklara på ett pedagogiskt sätt, tycker om att hålla utbildning och är duktig på att förmedla kunskap på ett lättförståeligt sätt.
Du har ett konsultativt arbetssätt och är en tydlig arbetsgivarföreträdare.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Vi erbjuder dig
Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.
Övrigt
Referensnummer: TV-2025-14004
Placeringsort: Stockholm, Göteborg, Malmö, ospecificerad internt, enligt överenskommelse med ansvarig chef
Anställningsform: Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning och individuell lönesättning tillämpas
Tillträdesdag: Enligt överenskommelse
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald.
För mer information och ansökan
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av, Tommy Karlsson tel 0526-19815. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, 040-66 13321, tel. och för Saco-S, 08-456 52 65 tel.
Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 22 juni. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.
Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 600 anställda och leds av generaltulldirektör Johan Norrman.