Polismyndighetens IT-avdelning har cirka 1300 anställda som tillsammans sköter drift, underhåll och utveckling av IT-stödet till myndighetens olika verksamhetsområden.
Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ingripanden mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.
Gruppens verksamhet ansvarar för nationella kopplingar och komponenter mot centrala EU-system samt flera, multilaterala informationsutbytessystem som är essentiella nav i den internationella kampen mot grov brottslighet.
Som gruppchef för Internationell samordning och informationsutbyte får du stor möjlighet att leda och påverka polisens IT- och teknikutveckling inom det internationella området då gruppen står inför spännande utvecklingsuppdrag. Gruppen är under uppbyggnad och planeras att växa under det kommande året i takt med våra nya internationella uppdrag.
Uppdraget som gruppchef för Internationell samordning och informationsutbyte
Som chef för gruppen Internationell samordning och informationsutbyte rapporterar du till sektionschef samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Detta är en möjlighet för dig som har:
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Anställning
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Du kan kopiera och besvara dessa i en bifogad fil, alternativt direkt i mailet när du skickar in din ansökan.
1) Har du minst 3 års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef (den senaste femårsperioden)? Om ja berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
2) Berätta närmare om din erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten.
3) Berätta närmare om din erfarenhet/kompetens från arbete kring aktuellt verksamhetsområde.
4) Har du för funktionen relevant examen/utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig? (Ja eller nej)
5) Har du mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift? (Ja eller nej)
6) Har du svenskt medborgarskap? (Ja eller nej)
7) Berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring att leda andra mot uppsatta mål och resultat.
8) Har du ingått i ledningsgrupp? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
9) Har du erfarenhet av polisorganisationens verksamhet, särskilt fokus på internationellt informationsutbyte och interoperabilitet? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området
10) Har du någon Chefs- och/eller ledarskapsutbildning? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
11) Har du erfarenhet av att delta i internationella projekt och arbetsgrupper, särskilt EU-samarbeten? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
12) Har du erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet? Om ja, berätta kortfattat om din erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan bestående av CV och enkät senast den: 9 juni 2025 via e-post till [email protected]. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A310.604/2025 i mailets ärendemening.
Varmt välkommen med din ansökan!
#LI-Hybrid