Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Ekonomiassistent till expansivt e-handelsföretag inom byggbranschen
Skicka ansökan 10 dagar kvar
Ekonom Ekonomiassistent
10 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Tjänstebeskrivning & erbjudande Är du en erfaren ekonomiassistent med god förståelse för leverantörsreskontra, kundreskontra och bokslutsarbete? Vill du arbeta i en snabbväxande e-handelsmiljö där du får en central roll i ekonomiavdelningen? Vi söker nu en strukturerad och noggrann ekonom till ett av Nordens ledande e-handelsföretag inom bygg, verktyg och industri. Om rollen I denna roll kommer du att arbeta med löpande redovisning, fakturahantering, betalningsflöden och bokslutsarbete. Du kommer att ha en nyckelroll inom ekonomiavdelningen, där du bidrar till att säkerställa att företagets ekonomiska processer hanteras effektivt och korrekt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: Leverantörsreskontra (dagligen) • Hantering av leverantörsfakturor (inläsning, kontering och matchning i Medius). • Utredning av faktura- och orderdifferenser samt avstämningar. • Hantering av kreditfakturor, omkostnadsfakturor och leverantörsersättningar. • Uppdatering och kontroll av prisfiler från leverantörer. Kundreskontra (vid behov) • Fakturering via Klarna, Svea och Nets. • Priskorrigeringar, inbetalningar och avstämningar. • Hantering av kundreskontramail och felbetalningar. • Kreditbedömningar och uppföljning av kundfordringar. Bokslutsarbete (månatligen) • Lagerredovisning och koncernavstämningar. • Hantering av returer och krediteringar. • Ekonomisk avstämning och rapportering. • Ansvar för specifika konton i Adra. Kvalifikationer och erfarenhet För att passa i rollen ser vi gärna att du har: • Tidigare erfarenhet som ekonomiassistent eller inom redovisning, bokföring och reskontra. • Erfarenhet av affärssystem som Visma Business och Medius. • Goda kunskaper i Excel och ekonomiska analyser. • Förståelse för e-handelsflöden, betalningslösningar och fakturering via Klarna/Svea/Nets. • Flytande svenska i tal och skrift. Meriterande: • Erfarenhet av e-handel, logistik, inköp och lagerredovisning. • Kunskap om B2B-transaktioner, betalflöden och bokslutsarbete. • Erfarenhet av ERP-system och automatiserade ekonomiflöden. Personprofil Som person är du ansvarstagande, noggrann och trivs med att arbeta i en föränderlig miljö. Du har en analytisk förmåga, ett öga för detaljer och uppskattar att arbeta både självständigt och i team. Du har ett lösningsorienterat arbetssätt och är van att hantera flera uppgifter parallellt. För att lyckas i rollen ser vi att du: • Har en utbildning inom ekonomi eller motsvarande erfarenhet. • Har erfarenhet av leverantörs- och kundreskontra. • Har arbetat i affärssystem såsom Visma Business och Medius. • Kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift. Övrigt Start: Omgående, enligt överenskommelse Omfattning: Heltid, vikariat omgående – 1 april 2026. Arbetstid: 8-17 med möjlighet att arbeta hemma två dagar i veckan. Plats: Stockholm/ Marievik-Liljeholmen. PerformIQ – rekrytering av personal med egenskaper från idrott/föreningsliv, är vår samarbetspartner och vi hänvisar eventuella frågor om tjänsten till rekryteringskonsult Jannica Skärvinge på 073-353 75 10. Skicka in din ansökan redan idag då intervjuer sker löpande. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan! Företagspresentation Du kommer att arbeta i ett snabbväxande, dynamiskt och innovativt e-handelsföretag inom bygg- och industribranschen. Företaget erbjuder en modern arbetsmiljö, stora utvecklingsmöjligheter och en viktig roll i ett engagerat ekonomiteam. Om PerformIQ PerformIQ är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag med en unik profil. Vi erbjuder personal med bakgrund inom idrotts- och föreningslivet kombinerat med utbildning och arbetslivserfarenhet. Genom idrotten har våra konsulter utvecklat prestationshöjande egenskaper och därmed skapat rätt verktyg för att lyckas bättre i arbetslivet. Det är PerformIQ! För mer information, besök www.performiq.se

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-30
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Bokförare HR-support Ekonomiansvarig HR-administratör Reskontraansvarig Ekonomikoordinator Bokföringsassistent Arbetsmiljöansvarig Upphandlingsansvarig Kundreskontraansvarig Leverantörsreskontraansvarig CFO (Chief Financial Officer)
30 maj
Ekonom Ekonomikonsult Redovsiningsekonom Redovisningskonsult
19 maj