Vill du vara med och forma framtidens IT-ledarskap i en organisation som gör skillnad – på riktigt? Vi söker nu en trygg och engagerad chef till enheten för intern IT-drift och utveckling.
På IT-avdelningen är vi ca 350 medarbetare och vårt samhällsviktiga uppdrag gör att vi behöver bli fler. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att jobba i en utvecklande miljö, med fokus på medarbetares engagemang och nya idéer. Vi lägger samtidigt mycket energi på att skapa en inkluderande kultur med fokus på jämställdhet och hållbara medarbetare. Vi tror att olika perspektiv och erfarenheter gör oss bättre!
Om jobbet
Pensionsmyndigheten söker en enhetschef till en nybildad enhet inom IT-avdelningen. Enheten kommer ha ett tydligt fokus på myndighetens interna IT – i dagligt tal kallat Koncern-IT. Som enhetschef leder du verksamheten genom samverkan och stöd till tre gruppchefer, med ett uppdrag som spänner över både operativa och strategiska uppgifter inom ett verksamhetskritiskt område. Tjänsten är direkt underställd IT-chef och ingår i IT-avdelningens ledningsgrupp.
Som enhetschef ansvarar du för att bygga upp och vidareutveckla enheten.
Enhetens uppdrag omfattar i dagsläget leveranser och utveckling kopplat till digital arbetsplats, användarsupport, digitala samarbetsverktyg, samt ansvar för IT-stöd till ekonomi-, HR- och andra stödfunktioner. Du leder enheten genom stöd till dess gruppchefer och skapar förutsättningar för en arbetsmiljö som möjliggör delaktighet, ansvarstagande och engagemang.
Din profil
Du är en trygg och strategisk ledare som är van att verka i komplexa organisationer. Du har ett kommunikativt och samarbetsorienterat arbetssätt samt förmåga att skapa delaktighet och engagemang i förändringsprocesser. Du arbetar målmedvetet och är lyhörd för verksamhetens behov och förändringar i omvärlden.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att skapa tillit, bygga goda relationer och leda genom andra. Du har ett utvecklingsorienterat synsätt och förmår översätta mål till konkreta resultat – samtidigt som du skapar förutsättningar för en hållbar arbetsmiljö.
Vi söker dig som har:
- En relevant akademisk utbildning eller motsvarande som vi bedömer likvärdig
- Flerårig chefserfarenhet med formellt personal- och budgetansvar
- Erfarenhet av att leda verksamhet i säkerhetskänslig miljö
- Erfarenhet av att leda i en agil och hybrid miljö
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- Erfarenhet av att leda genom andra
Det är meriterande om du har erfarenhet av offentlig verksamhet eller annan reglerad sektor.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Du kan vara placerad i Stockholm alternativt Luleå. Vårt kontor i Hornstull ligger centralt och vårt kontor i Luleå ligger i direkt anslutning till Luleås tekniska universitet.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen med din ansökan: https://pensionsmyndigheten.varbi.com/what:job/jobID:832572/
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensionen enklare.
#LI-HYBRID #VårtJobbBerörAlla