Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Biståndshandläggare till Myndighet SoL över 65 år
Skicka ansökan 11 dagar kvar
Biståndshandläggare
11 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det. Vi söker 3 biståndshandläggare: två tillsvidareanställningar och ett vikariat. Tjänsten och arbetsuppgifterna Vi söker dig som vill ha ett utvecklande och intressant uppdrag där vi tillsammans arbetar för att vässa verksamheten och göra våra medborgare nöjda med det stöd vi ger. Som en del av Myndighet har du stora möjligheter att göra skillnad i människors liv – vi ser fram emot din ansökan! Rollen som biståndshandläggare i Botkyrka kommun är utvecklande för dig som vill arbeta med människor och tillämpa socialjuridik i praktiken. Du får möjlighet att göra skillnad i människors vardag samtidigt som du utvecklar din kompetens inom myndighetsutövning och samverkan. Det är en möjlighet att utvecklas i din yrkesroll, tillsammans med kompetenta, engagerade och handlingskraftiga arbetskamrater. En viktig del i arbetet är förmågan att kunna samarbeta och samverka med den enskilde, med anhöriga, kollegor, andra inom kommunen och även externa aktörer. När medborgaren ansöker om stöd från äldreomsorgen eller omsorgen om personer med funktionsnedsättning, är Myndighet ofta den första kontakten. Som biståndshandläggare rapporterar du direkt till verksamhetschefen och ingår i en arbetsgrupp med en öppen och stödjande arbetsmiljö, där samarbete och kompetensutbyte är centrala delar. Vår ledning ger dig tydligt stöd och möjlighet till professionell utveckling. Som biståndshandläggare ansvarar du för att, utifrån gällande lagstiftning och krav: - utreda behov samt bedöma, besluta och följa upp insatser - kommunicera skriftligt och muntligt med brukare, anhöriga och olika samarbetsparter. Vi erbjuder dig Hos oss blir du en del av ett engagerat team med hög kompetens och ett tydligt ledarskap. Din introduktion anpassas efter tidigare erfarenhet, och du ges goda möjligheter till kompetensutveckling och visst distansarbete när det fungerar för verksamheten. Vi arbetar med IBIC (Individens behov i centrum) och befinner oss i en utvecklingsfas där vi fokuserar på kvalitet, rättssäkerhet och ett respektfullt bemötande. Hos oss får du både stöd och utrymme att växa i din yrkesroll, samtidigt som du är med och bidrar till förbättringar. Så här beskriver en av våra medarbetare uppdraget: "Det handlar om att möta människor i olika livssituationer och att se varje människas behov. Ibland behöver vi också ge svåra besked, och förmedla det på rätt sätt. Bemötandet är jätteviktigt – att vara lyhörd, öppen och respektfull för att stötta medborgaren i varje steg." Du som söker till oss Du har en socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning, såsom sociologi, juridik eller beteendevetenskap. Övriga krav: - Du har erfarenhet av att arbeta i digitala verksamhetssystem för dokumentation och ärendehantering, exempelvis LifeCare, Procapita eller LifeCare SP. - Du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift, då tydlig och korrekt kommunikation är avgörande för att fatta rättssäkra beslut, skriva utredningar av hög kvalitet och ge ett professionellt bemötande. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning med inriktning mot socialtjänstlagen, vana att arbeta enligt IBIC (Individens behov i centrum) samt B-körkort. Arbetet kräver en god analytisk förmåga för att identifiera behov och fatta välgrundade beslut i komplexa ärenden. Du är lösningsorienterad och har lätt för att snabbt ställa om planeringen när förutsättningarna förändras. Rollen präglas av självständighet och en god struktur, vilket gör att du kan organisera och prioritera flera parallella ärenden på ett effektivt sätt – alltid med fokus på kvalitet och att hålla uppsatta tidsramar. Samarbete och samverkan är avgörande, både med den enskilde och anhöriga, kollegor, andra verksamheter inom kommunen och externa aktörer. Det är i detta samspel som du bidrar till utveckling och goda resultat. Ansök idag och bli en del av vårt engagerade team!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-28
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 3
Varaktighet Tillsvidare