I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt.
Välkommen att ta plats på resan!
Arbetsplatsen
Vi söker dig som är redo att bli nyckelperson i vårt arbete kring informationssäkerhet.
Har du drivkraft och erfarenhet av att bedriva förändringsarbeten? Om du dessutom gärna arbetar i team och med våra samverkanskommuner i sakområdet, då ska du läsa vidare!
Tjänsten är placerad vid kommunledningsförvaltningen, planerings- och utvecklingsavdelningen och enhet säkerhet. Enheten ansvarar för kommunens säkerhetsarbete och arbetar dessutom med samverkanskommunerna Vellinge kommun och Skurups kommun. Vi erbjuder dig en stimulerande och utvecklande arbetsmiljö och en roll där du verkligen kan göra skillnad i sakområdet.
Kommunledningsförvaltningen leder, utvecklar och följer upp kommunens totala organisation och verksamhet utifrån sitt uppdrag och utifrån gällande lagstiftning. Kommunledningsförvaltningen fungerar även som initierande, förberedande, föredragande och utredande stöd åt kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och den övriga politiska organisationen.
Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetssamordnare förväntas du stötta förvaltningarna och våra samverksanskommuner i deras operativa och strategiska informationssäkerhetsarbete. Rollen är ansvarsfull och utvecklande där du kommer att ha stor möjlighet att påverka och forma informationssäkerhetsarbetet.
I arbetsuppgifterna ingår att vara ett operativt och strategiskt stöd i frågor som bland annat rör informationsklassning, riskanalyser, kontinuitetshantering och upphandlingskrav. Du kommer utveckla och implementera styrande dokument för informationssäkerhet; utbilda och fortbilda verksamheter gällande informationssäkerhet samt införa systematiska arbetssätt baserat på systematiskt informationssäkerhetsarbete och NIS 2.
Du kommer även att vara delaktig i interna och externa nätverk för att stärka kommunernas informationssäkerhetsarbete.
Kvalifikationer
För rollen som informationssäkerhetssamordnare krävs för uppdraget relevant högskole- eller YH utbildning, som arbetsgivaren bedömer relevant. Dessutom krävs att du har intresse och drivkraft för sakfrågorna kring informationssäkerhet samt erfarenhet av att driva förändringsarbeten. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, med flertalet interna och externa kontaktytor.
Du behärskar svenska i såväl tal som skrift, eftersom arbetet kräver att du förstår komplicerade språkliga underlag, samt kan producera egna underlag av hög kvalitet.
Tjänsten kräver B-körkort, då du behöver kunna ta dig samverkanskommunerna, där en del av arbetet utförs.
Meriterande för tjänsten är yrkeserfarenhet av liknande arbete från kommun eller annan offentlig verksamhet. Dessutom är det önskvärt att du har god till mycket goda kunskaper inom lagstiftning gällande NIS 2, GDPR, OSL och säkerhetsskydd.
Som person är du tydlig, förtroendeingivande och har en god förmåga att bygga tillitsfulla relationer. Du är också van vid att samarbeta med andra samtidigt som du har en lösningsorienterad inställning och förmåga att självständigt driva och prioritera aktiviteter från start till mål.
Övrigt
Målsättningen för rekryteringsprocessen är att genomföra intervjuer under vecka 25 och vecka 26 (16-27 juni 2025).
Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket
Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.