Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Strategisk inköpare till Ekonomienheten i Örebro
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Inköpare Projektledare Kategoriledare Strategisk inköpare
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Verksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet. Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndigheten har en central inköpsfunktion som hanterar samtliga inköp och upphandlingar. I denna funktion finns rollerna strategisk inköpare, taktisk inköpare samt operativ inköpare. Rollerna har olika ansvar men samarbetar och stödjer varandra för att utföra sitt uppdrag. ARBETSUPPGIFTER I rollen som strategisk inköpare krävs nära samarbete med övriga inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköpskategorier. Vi jobbar tillsammans som ett team i en central inköpsfunktion, där de olika rollerna stödjer varandra i uppdraget. Den strategiska delen av arbetet innebär att genom det kategoristyrda arbetssätt som vi inför, verka för att alla inköp genomförs som en del av ett långsiktigt tänk för att bidra till myndighetens övergripande mål. Samtidigt projektleder du enskilda upphandlingar inom ramen för de långsiktiga strategierna. I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser. I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal och uppföljning. I ditt arbete ingår exempelvis att • Vara kategoriledare för vissa inköpskategorier. Uppdraget innebär att skapa överblick och långsiktig planering för aktuella kategorier samt på sikt att koordinera tvärfunktionella kategoriteam och leda implementering av kategoristrategier. • Stödja avtalsägarna i avtalsuppföljning, analys av inköpsdata samt avtalsförvaltning inom framför allt tilldelade kategorier. • I egenskap av projektledare för upphandlingar, ansvara för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet inom framför allt tilldelade kategorier. • Fånga upp inköpsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten. • Bidra i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp. Eftersom vår organisation är rikstäckande och finns på flera olika orter, genomförs de möten du har i det här uppdraget nästan alltid på distans. Vi använder oss i dagsläget av systemstödet Mercell Tendsign och ett ärendehanteringssystem och har Unit4 ERP som affärssystem. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har • Eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för området • Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera och driva upphandlingar samt goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska. Det är meriterande om du har • Erfarenhet från offentlig verksamhet • Erfarenhet av kategoristyrning • Erfarenhet av att driva arbete i projektform • Vana från förändringsarbete. Personliga egenskaper Vi söker dig som är strategiskt och affärsmässigt inriktad. För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete. • Du är lösningsinriktad och har en positiv och konstruktiv inställning • Du är serviceinriktad, samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande • Du är en drivande och uthållig person med hög integritet • Du är självgående, strukturerad och ansvarstagande • Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag • Du har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga • Du vill genom medledarskap bidra till gott klimat i arbetsgruppen. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-28
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare