Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Inspektör flygtrafiktjänster, ATM/ANS
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Inspektör
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet Sektionen för flygtrafiktjänster består av 16 medarbetare och ansvarar för regelutveckling, tillståndsprövning och tillsyn inom området flygtrafiktjänster. Sektionens medarbetare är stationerade på Transportstyrelsens kontor i Norrköping, Kista och Göteborg. Verksamheten har många intressanta utmaningar som innebär samverkan med olika aktörer inom luftfartsområdet, såväl nationellt som internationellt. Du kommer att arbeta med frågor spridda över ett brett område och av varierad storlek och komplexitet. Det är viktigt att du har en förmåga att använda din operativa erfarenhet även utanför den operativa miljön. Du kommer att samverka med individer både med och utan operativ erfarenhet så du behöver ha förmåga att kommunicera effektivt i olika sammanhang. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla vår verksamhet. Du har förmåga att se både helheten och detaljer, du är öppen för att lära dig nya saker, har intresse av att utveckla din kompetens och fördjupa dig i olika typer av frågeställningar. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. Läs mer om hur det är att jobba på https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/jobba-hos-oss/ Du kommer att - arbeta med olika sakfrågor inom flygledningstjänster och flygtrafiktjänster (ATM/ANS) för civil och militär luftfart, - arbeta med tillsyn och tillståndsprövning - arbeta med planering för civilt och militärt nyttjande av luftrummet - delta i framtagandet av nya regler, såväl nationellt som internationellt - ha kontakt med leverantörer av flygtrafiktjänster, främst inom Sverige - ha kontakter med andra staters luftfartsmyndigheter samt internationella organisationer - medverka i andra uppgifter inom myndigheten utifrån verksamhetens behov. I arbetet ingår resor såväl inom Sverige som till övriga världen, främst inom Europa. Du måste ha - fackutbildning inom flygtrafiktjänster - minst tre års erfarenhet av att ha arbetat med flygtrafiktjänster - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska - körkort med B-behörighet. Det är meriterande om du också har - kunskap om aktuella regelverk för flygtrafiktjänster - erfarenhet av arbete med luftrumsfrågor - god kunskap om militär luftfart - erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter - erfarenhet av arbete med kvalitets- och säkerhetsledning - erfarenhet av analys- och utredningsarbete - erfarenhet av arbete med krisberedskap, civilt försvar eller totalförsvar. Vi vill att du - är självgående, dvs du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver din process vidare - har god samarbetsförmåga, dvs du arbetar bra med andra. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt - har gott omdöme, dvs du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalande, agerande och beslut samt förstår rollen som myndighetsrepresentant - är strukturerad, dvs du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping, Kista eller Göteborg. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.  Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Ann-Sofi Lorefält, 010 -495 53 07 [email protected] Saco, Carola Sander och ST, Mats Anderzén nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5544. Vi behöver din ansökan senast den 23 juni. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Sjö- och luftfart Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan. Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-28
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Inspektör Livsmedelsinspektör
30 maj
Montör Elmontör Ytmontör Avsynare Reparatör Maskinoperatör Elektronikmontör
30 maj
Inspektör Miljöinspektör Hälsoskyddsinspektör Miljö- och hälsoskyddsinspektör
28 maj