Beskrivning
Vill du jobba i en stimulerande, engagerande och positiv arbetsmiljö? Är du kreativ och vill utveckla en verksamhet tillsammans med positiva kollegor?
Det är många saker som gör att man trivs på en arbetsplats.
Vi trivs för att vi har ett gediget engagemang för våra brukare men också för att vi tar hand om varandra utifrån en tanke om hållbarhet.
En definierad framgångsfaktor inom socialtjänstens arbete är ett nära ledarskap. Organisationen präglas av ett nära ledarskap mellan medarbetare, 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Arbetsuppgifter
Arbetet består av att rekrytera och utreda familjehem och kontaktfamiljer/-personer för barn och ungdomar uppdragstagare. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljningen av familjehem samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare och samarbetspartners. Vidare består tjänsten av hantering av ekonomiska beräkningar av ersättningar till familjehem och upprättande av avtal mellan nämnden och familjehemmen.
I tjänsten ingår resor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning eller likvärdig behörighet och kunskaper inom system- och nätverksorienterat arbete såväl som BBIC. Du bör ha erfarenhet av socialt arbete inom individ- och familjeomsorgen. Förmåga till struktur är en förutsättning för att lyckas i jobbet.
Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande. Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller krav på rättssäker handläggning.
B-körkort är ett krav.
När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst.
Varmt välkommen till gemenskapen på IFO i Vänersborg!
Om Vänersborgs kommun
Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer.
Övrig information
Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .