Arbetsbeskrivning
Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet
Trivs du med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Har du erfarenhet av kvalificerat utrednings- eller lagstiftningsarbete från Regeringskansliet eller annan statlig myndighet och vill arbeta med frågor som rör ekonomiskt bistånd inom ramen för en omfattande bidragsreform? Då kan denna tjänst vara intressant för dig. Nu söker vi en handläggare med ansvar för frågor inom ekonomiskt bistånd till Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.
Gruppen för familjeomsorg och barnrätt ansvarar bl.a. för frågor som rör våld i nära relationer och skyddat boende, hedersrelaterat våld och förtryck, hemlöshet, missbruk och ekonomiskt bistånd. Gruppen arbetar även med barnrättsliga frågor och barnkonventionssamordningen inom Regeringskansliet samt frågor om föräldraskapsstöd och internationella adoptioner.
För den aktuella tjänsten handlar det i första hand om att arbeta med frågor som rör ekonomiskt bistånd, aktivitetskrav inom försörjningsstödet och ökade drivkrafter till arbete. Andra frågor inom gruppens ansvarsområde kan också förekomma. Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar i första hand att utarbeta förslag till lagrådsremisser och propositioner samt att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom relevant område, t.ex. inom juridik, kombinerad med aktuell och relevant erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller annan relevant statlig myndighet. Du har även mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska och engelska.Det är meriterande med erfarenhet av kvalificerat utrednings- eller lagstiftningsarbete. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet. Vidare är det meriterande med goda kunskaper om ekonomiskt bistånd och god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.
Dina egenskaper
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.
Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se
Du har mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och att ta egna initiativ. Du kan arbeta under tidspress, är uthållig och hanterar flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Vidare så är du kvalitetsmedveten, strukturerad, har gott omdöme samt är flexibel. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
En eller flera tidsbegränsade anställningar under ett år med tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Sofia Landelius som är gruppchef. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera ditt CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 juni 2025. Notera att du inte behöver inkludera ett personligt brev i din ansökan utan alla relevant erfarenhet bör vara tydlig i ditt CV. Vi ser fram emot att läsa din ansökan.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.