Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen.
Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 910 000 fondbyten och skickar ut drygt 8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vår vision som vägleder oss varje dag - Vi gör pensioner enklare!
Vi söker dig som har stort intresse för att utveckla tjänster och hjälpa oss nå vår vision. För oss handlar verksamhetsutveckling om att se helheten och utveckla organisationens olika förmågor för att möta framtida krav från kunder såväl som vår uppdragsgivare.
Om jobbet
Pensionsmyndighetens enhet för gemensamma försäkringsfrågor ansvarar för att driva utvecklingen för de försäkringsgemensamma frågorna exempelvis rätt från början, utbetalningar och kundregister. Dessutom ansvarar enheten för att driva utvecklingen inom efterlevandeförmånerna. Enheten ansvarar även för extern samverkan inom sina ansvarsområden såväl som nationellt som internationellt.
Pensionsmyndigheten driver för närvarande ett stort utvecklingsinitiativ avseende förnyelse av myndighetens ärende- och förmånssystem. Inom ramen för denna utveckling bidrar enheten med analys- och kravställningskompetens.
Du kommer att ha rollen som verksamhetsutvecklare i ett verksamhetsteam som arbetar med förmånsoberoende frågor och IT-tjänster.
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva dina områden framåt och säkerställa att våra kunder kontinuerligt får så stort värde som möjligt. Det kräver ett tätt samarbete med verksamheten och en vision om hur produkten ska utvecklas. Du ingår i ett utvecklingsteam där du har en central roll och representerar verksamhetens behov inom både förvaltning och utveckling. Det innebär att du prioriterar, organiserar och leder förädling av team-backloggen. Du hanterar de beroenden som finns till andra team, inom eller utanför din utvecklingsvärdeström, för att säkra att de aktiviteter som ditt team åtagit sig.
Din profil
För att trivas hos oss behöver du vara självständig, trygg i dig själv och drivas av att förbättra och utveckla verksamheten. En förutsättning för att lyckas med uppdraget är att du har ett konsultativt förhållningssätt och en vilja att ta till dig kunskap och utvecklas tillsammans med dina kollegor.
Du är strukturerad och arbetar både mål- och resultatorienterat, har god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Vidare har du lätt för att samarbeta och kan förankra idéer hos både teammedlemmar, chefer och medarbetare. Det är viktigt att du har en god förmåga att visualisera och förklara komplexa frågor på ett enkelt och begripligt sätt.
Du trivs med att driva och samordna initiativ med ett lösningsorienterat förhållningssätt och du är både analytisk och strategisk samt trivs med att arbeta i högt tempo. Du är även flexibel och kan växla mellan detaljer och helhet. Du har också lätt för att uttrycka dig i skrift.
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren kan bedöma som relevant
- Erfarenhet och goda kunskaper av att självständigt driva och samordna utvecklingsfrågor
- Arbetat självständigt med utredningar och analyser
- Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
Det är meriterande om du har erfarenhet av att agera projektledare och/eller har arbetat med kvalificerat analysarbete. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av pensionsområdet samt arbete mot felaktiga utbetalningar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan.
Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort är något av våra åtta kontor. Resor till våra andra kontor kan förekomma.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.
Vi kommer att använda oss av arbetspsykologiska tester.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi gör pensionen enklare!
#LI-HYBRID