Arbetsbeskrivning
Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen. Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 60-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige. Vi är ca 730 anställda och arbetar inom områdena; skola, ungdomskultur, arbete & entreprenörskap samt föredöme & framtidstro. Fryshusets verksamheter sträcker sig från kultur och nöjen till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala problem. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till. Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende.
Om oss
Fryshuset Gymnasium har drygt 1000 elever och 100 lärare fördelade på fem nationella program samt fyra varianter av introduktionsprogram, specialpedagogisk profil (AST) och gymnasiesärskola. Skolan är organiserad i fyra pedagogiska enheter med varsin programrektor och en rektor som leder helheten.
För att skapa så bra förutsättningar som möjligt för eleverna att utveckla kunskaper, förmågor och värden arbetar vi på gymnasiet utifrån en gemensam förståelse för uppdraget: vår helhetsidé. Centrala teman i den är exempelvis att vi med en positiv elevsyn alltid utgår från eleven i planerandet och genomförandet av undervisningen och vi arbetar med systematisk undervisningsutveckling.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten omfattar att vara en av två socialpedagoger på vår specialpedagogiska enhet AST. Tjänsten är en uppehållstjänst. Det innebär att din arbetstid är 100% under skolåret förutom sommar-och jullov samt delar av höst-, sport och påsklov som du är ledig med betald lön.
Du tillhör det arbetslag som är knutet till specialpedagogiska programmet AST. Arbetslaget arbetar med två estetiska program (Bild-och formgivning samt Estetik och media-Speldesign) samt introduktionsprogrammet Individuellt alternativ för de elever som ännu har kvar grundskolekurser för att uppnå en behörighet.
Tjänsten innebär att du i team med den andre socialpedagogen ska vara ett stöd för eleverna på lektionerna, mellan lektionerna samt att stödja eleverna i övergångarna under hela skoldagen samt att kunna vara bryggan mellan hem och skola. Du har planerade aktivitetspass med olika elevgrupper för att främja den sociala träningen. Du är också en viktig del i elevhälsoarbete. Du är en viktig pusselbit både i det förebyggande och främjande arbetet samt i det åtgärdande arbetet som ibland behövs för våra elever så att de ska lyckas i sin skolframgång.
Eleverna som går på vår specialpedagogiska enhet har alla utmaningar inom NPF-spektrat och det centrala är att de alla har ett extraordinärt stödbehov under hela sin skoldag.
Om dig
Du är utbildad socialpedagog eller har liknande utbildningsbakgrund. Du har erfarenhet av att möta heterogena elevgrupper och har ett tydligt, närvarande och relationellt arbetssätt. Du ser elever där de befinner sig och strävar efter att skapa en tillgänglig skoldag som är ändamålsenlig för eleverna. Du besitter gedigna kunskaper inom NPF-spektrat. Du behöver också ha goda kunskaper gällande journalföring och dokumentation.
Anställningsvillkor och ansökan
Anställningsform: Fast tjänst med 6 månaders provanställning
Övrigt: Uppehållstjänst
Tillträde: 11 augusti 2025
Placering: Fryshuset gymnasium, Mårtendalsgatan 4, Stockholm.
Uppvisande av belastningsregister är ett krav för anställning.
Sista ansökningsdag: Löpande rekrytering dock senast 2025-06-04
Kollektivavtal: Skolavtalet Vision
Frågor angående tjänsten besvaras av Kristin Frössén, programrektor IMAST.
[email protected]