Hej!
Vi är glada över ditt intresse för att bli en del av Luleå kommun. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en stimulerande och utvecklande miljö, där vi strävar efter att ge dig en bra medarbetarupplevelse.
Du blir en del av en engagerad, kompetent och ansvarstagande organisation som värdesätter dig och din kompetens. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll. Läs mer om våra anställningsförmåner och vad vi kan erbjuda dig - www.lulea.se/anstallning
Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen befinner sig i ett expansivt skede där digitalisering är en viktig del av förvaltningens utveckling. Vi söker därför en utvecklingsledare tillika projektledare som ska vara med i detta arbete. Befattningen är underställd avdelningschef IT/Administrationsavdelningen. Vid avdelningen finns fem team varav ett IT-team med sju medarbetare som utvecklingsledaren kommer att tillhöra. IT-teamet stöttar verksamheten i digitaliseringen, förvaltning av befintliga IT-stöd och -support samt i studieadministrativa frågor.
Avdelningen sitter samlat i nya, fräscha och moderna lokaler i Luleå kommuns servicecenter på Timmermansgatan i centrala Luleå tillsammans med många andra administrativa funktioner i förvaltningen och i kommunen.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Utvecklingsledaren ska arbeta med att utveckla digitaliseringen inom förvaltningen exempelvis med uppdrag och utveckling inom IT-området, omhändertagande av beslut fattade av nämnden, i framtagande av e-tjänster och i kontakter med leverantörer. Utvecklingsledaren ska driva projekt och utreda uppdrag inom digitalisering. Den ska ansvara för att de digitaliseringsuppdrag som görs sker med effektivitet och nytta med verksamheten i fokus. Digitaliseringsuppdragen kan vara inom såväl mjukvara som hårdvara.
Rollen ska ha ett särskilt ansvar för att ha en god samverkan och kommunikation med verksamhetens representanter, såväl i IT-råd som med IT-utvecklare och andra befattningar i digitaliseringsområdet.
I rollen ingår också att ha kontakter med förvaltningens olika leverantörer, följa upp dess leveranser och delta i möten tillsammans med dessa. Även nära kontakt med kommunens centrala IT-avdelning och andra förvaltningar ingår.
Utvecklingsledaren ska ansvara för att råd och stöd som ges till verksamheten vid olika typer av digitaliseringar, ska följa gällande regler i kommunen och lagar t.ex. GDPR. Att arbeta med ett strategiskt fokus såväl i utveckling med digitalisering som utveckling av olika typer av processer med digitala inslag, ingår i ansvaret.
Utvecklingsledaren har en specialistfunktion, vilket också innebär att den ska stötta sina kollegor med sin kompetens inom olika sakområden. Utvecklingsledaren bör ha en god förmåga att se innovationsmöjligheter inom sin kompetens genom omvärldsspaning och förmåga att se dessa i sitt dagliga arbete.
Särskilt fokus i rollen är att arbeta med frågor i gränssnittet verksamhet och teknik, där du har kunskapen inom teknikområdet, men meriterande är om du även har erfarenhet från skolan. Du kommer att främst att arbeta med utveckling av förvaltningens processer kopplade till digitalisering. Att leda utvecklingsprojekt och förvaltningsprojekt kommer att vara en naturlig del av ditt arbete. Ditt uppdrag är att ha fokus på hög kvalitet och god säkerhet. Du ansvarar bland annat för införande av nya system och moduler samt programuppdateringar.
För närvarande pågår arbetet med en modernisering av skolans digitala ekosystem och kommunikationen med vårdnadshavarna. Denna befattning innebär att du i ett initialt skede kommer delta och driva utvecklingen av dessa.
KVALIFIKATIONER
Vi förväntar oss att du har en god förmåga att kombinera ditt uppdrag med ett inkluderande förhållningssätt till verksamhetens behov. Du är strukturerad och analytisk och har god social förmåga samt har lätt för att sätta dig in i befintliga systemlösningar. Att uppnå mål och hålla tidsplaner är självklart för dig.
Arbetsuppgifterna ställer krav på hög förmåga att hantera komplexa strukturer och god förmåga att kommunicera, såväl muntligt som skriftligt. Du förväntas kunna arbeta självständigt, men även ha en god samarbetsförmåga. Eftersom rollen också är en ledande roll, är ledaregenskaper och kommunikativ förmåga viktigt.
Du ska ha akademisk examen i systemvetenskap eller motsvarande med inriktning mot system- och verksamhetsutveckling och gärna e-tjänster. Eller så har du en lärarutbildning kompletterad med erfarenhet och utbildning inom IT-utveckling och digitala hjälpmedel. Du bör ha god erfarenhet av projektledning, gärna inom process- och IT-utveckling.
Erfarenhet krävs för tjänsten och det finns möjlighet till förlängning. Vi kan komma att intervjua löpande under ansökningstiden.
ÖVRIGT
Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med en stark framtidstro. Vi arbetar för att skapa en växande och livskraftig kommun med plats för 100 000 invånare. Vårt mål är ett hållbart samhälle med livskvalitet för både dagens och framtidens Luleåbor. Här spelar vi alla en viktig roll - varje dag, året om, för Luleå.
Vi strävar efter jämställdhet och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrunder och arbetar för en tillgänglig arbetsmiljö för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet.
Att bo i Luleå innebär en balans mellan arbete och fritid. Här kan du njuta av norrländska vintrar, ljusa somrar och en trygg, familjevänlig miljö. I Luleå finns ett rikt kulturliv, friluftsliv och en stark gemenskap med fokus på innovation och hållbarhet.
Tips!
Vill du flytta till Luleå? www.flyttatilllulea.se
Nyfiken på andra spännande jobb? www.lulea.se/ledigajobb
Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn