Vill du bli en nyckelspelare i det förebyggande arbetet hos Bergslagens Räddningstjänst?
Här arbetar du inte bara med lagar och paragrafer – du bidrar till tryggare samhällen, skyddar liv och bygger säkerhet för framtiden. Nu söker vi en ny handläggare/utredare till vår skyddsavdelning – en nyfiken, ansvarstagande och samhällsengagerad person som vill växa tillsammans med oss gärna med räddningstjänstbakgrund, men det går också bra om du är skolad inom andra myndighetsområden.
Du kommer i huvudsak arbeta med tillsyn, tillståndsprövning och ge information/rådgivning utifrån lagen om skydd mot olyckor (LSO) samt lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE).
Som handläggare kommer du att vara en viktig del av gruppen i att vara bollplank och ge råd till kollegor samt stötta med kunskap och erfarenhet i komplicerade ärenden.
Om oss
Bergslagens Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten i sex kommuner: Kristinehamn, Storfors, Filipstad, Hällefors, Karlskoga och Degerfors. Vi täcker ett område med ca 85 000 invånare och har idag 86 heltidsanställda och 109 deltidsanställda fördelade på åtta brandstationer.
Vi är också en del av Räddningsregion Bergslagen – ett omfattande samarbete för operativ systemledning inom räddningstjänsten, som sträcker sig över 42 kommuner i fem län.
Vad innebär rollen?
Som handläggare hos oss arbetar du brett och varierat i en verksamhet med stor samhällsnytta. Du blir en viktig länk mellan lagstiftning och verklighet där du gör skillnad både i stora beslut och i det dagliga mötet med människor.
Du kommer bland annat att:
Du blir en del av ett engagerat team där vi hjälps åt, utvecklas tillsammans och där du får mycket frihet under ansvar.
Vem söker vi?
Vi söker dig som trivs med att kombinera struktur med samarbete. Du är trygg i din roll, nyfiken på att utvecklas och gillar att bygga goda relationer – både internt och externt.
Vi vill att du har:
Meriterande:
För att lyckas i rollen behöver du agera på ett professionellt sätt. Du har lätt för att samarbeta med andra men även driva och planera självständigt arbete. Du anpassar din kommunikation till både mottagare och situation. Vidare är du strukturerad och organiserar ditt arbete effektivt. Du är flexibel och kan prioritera om dina uppgifter när förutsättningarna ändras.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.
Anställningsvillkor
Vi arbetar aktivt för mångfald och jämställdhet och välkomnar sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
Kontakt och ansökan
Vill du veta mer? Kontakta gärna:
Rekryterande chef Kristoffer Roden, Chef Skyddsavdelningen – 0550-636 04
Fackliga företrädare (Kommunal, Ledarna, Vision) nås via växeln: 0586–636 00
Skicka din ansökan till: [email protected]
Ange "Ansökan Handläggare" i rubriken.
Vi rekryterar löpande – vänta inte med din ansökan, dock senast 2025-08-10!