Inom Biståndsenheten arbetar biståndshandläggare, samordnare och boendekoordinator samt avgiftshandläggare.
Enheten präglas av engagemang för att göra skillnad för dem som är i behov av hjälp och stöd. Vi värdesätter varandras kunskap och strävar gemensamt efter att ständigt utveckla vårt arbete för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning. Alla medarbetare inom enheten är måna om att vi har en rättssäker myndighetsutövning, är resursmedvetna och har en helhetssyn kring den enskilde.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare med inriktning LSS, kommer du att arbeta med utredningar och bedöma behov enligt lagstiftningen, samt fatta beslut och följa upp insatser. Handläggning enligt SoL kan förekomma. Målgruppen innefattar både barn och vuxna. I det dagliga arbetet ingår även dokumentation, individuella möten med enskilda och närstående samt samverkan med andra aktörer inom och utom den egna organisationen. Du arbetar självständigt med stöd av kollegor och samordnaren som ger ärendehandledning enskilt och i grupp.
Inom enheten arbetar vi enligt en arbetsmodell som bygger på en helhetssyn på den enskilde. Enheten har regelbundna möten för ärendedragning. Utveckling av arbetssätt och handläggningsprocess pågår ständigt. I det dagliga arbetet bidrar du till utveckling genom att ge förslag och delta aktivt i uppföljningar, utvärderingar och kommunicering av frågor.
Personliga egenskaper
Som person tar du egna initiativ, är resultatinriktad och har förmåga att fatta beslut. Vid stressiga situationer är du lugn och stabil samt har förmågan att hålla fokus. Du har lätt att samarbeta, lyssnar och kommunicerar samt ger konstruktiv feedback. Du kan uttala dig i tal och skrift på svenska och är tydlig i framförande av budskap i både mindre och större sammanhang. I ditt dagliga arbete är du strukturerad genom att planera, organisera och prioritera arbetsuppgifter på ett effektivt sätt enligt egna och andras uppsatta tidsramar. Du är flexibel och har förmågan att anpassa synsätt och tillvägagångssätt utifrån situation. Ditt sätt att vara präglas av ett gott bemötande och service.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Kvalifikationer:
-Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
-God förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift samt att kommunicera på svenska
-B-Körkort
-Erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning inom socialtjänstens område
Meriterande:
-Utbildning i socialrätt på lägst högskolenivå
-Utökad juridisk kompetens inom området äldre och funktionshindrade
-Erfarenhet av Handläggning inom SoL
-Arbetsmodellen IBIC (Individens behov i centrum)
-Verksamhetssystemet Lifecare
-Erfarenhet från hemtjänst
Övrigt
Tjänsten är tillsvidare och vi tillämpar individuell lönesättning.
Urval sker löpande. Du kan därför bli kontaktad innan sista ansökningsdag.
Tillsättning enligt överenskommelse.
Du når fackliga representanter via kommunens växel 0611-34 80 00
För att bli aktuell för anställning krävs det att du vid intervjutillfället:
- Visar giltig ID-handling.
- Vid behov uppvisar en kopia av ditt betyg/examensbevis.
- Har rätt att arbeta i Sverige och kan uppvisa giltigt arbetstillstånd.
- Vid behov uppvisar giltigt körkortstillstånd.
- Vid behov uppvisar giltig yrkeslegitimation.
Vid vissa tillsättningar sker säkerhetsprövning.
Om du bli aktuell för en sådan tjänst krävs det att du:
- Genomgår och godkänns vid en säkerhetsprövning
Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.