Västerås stad har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en bättre och mer rättvis rekryteringsprocess. När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på ett antal frågor som blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Är du en nyfiken person som trivs att arbeta med löner i team? Vi söker nu dig som är lönekonsult med erfarenhet av att arbeta med hela löneprocessen till oss på Löneenheten!
Dina arbetsuppgifter
Som lönekonsult arbetar du självständigt och med stort ansvar. Du har en viktig roll där du ger stöd och råd till stadens chefer och medarbetare i HR-relaterade frågor som rör löner inom hela vår organisation.
Vi arbetar i team, där hela teamet tillsammans ansvarar för lönerna i stadens nio förvaltningar. Vi vill att du bidrar till att skapa goda relationer och instruerar kunderna i hur de bäst använder självservice utifrån deras specifika roller. Du och stadens chefer tillsammans ansvarar för att stadens medarbetare får rätt lön och ersättningar i rätt tid.
Du kommer att delta aktivt i olika grupper för att vidareutveckla organisationens arbete med HR-relaterade frågor inom löneområdet. Du har specialistkunskap inom löneområdet och tar därför ett helhetsansvar. Vi värdesätter intern kompetensutveckling och vill att våra medarbetare tillsammans får möjlighet att berika både varandra och verksamheten med nya idéer och perspektiv.
Hos oss har vi processansvar kopplat till olika delar av lönesystemet, såsom anställning och frånvaro. Här säkerställer vi hela processen inom ett område och utvecklar rutiner som är kopplade både till våra kunder och dina kollegor. Detta ger dig möjlighet att växa i din roll som lönekonsult och att arbeta med de delar som intresserar dig mest.
Din kompetens
Vi söker dig som har en godkänd gymnasieutbildning. Du har också en YH-utbildning med inriktning lönekonsult/lönespecialist eller flerårig erfarenhet av kvalificerat lönearbete. Eftersom vi dagligen har samtal och mailkonversationer med kunder, kommunicerar du utan problem i tal- och skrift på svenska. Du har kunskap om lönesystem, gärna Personec, och är van att arbeta med datorn som redskap. Det är också viktigt att du har goda kunskaper i arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal och kan tolka de HR-relaterade lönedelarna. Har du sedan innan kunskap om kollektivavtalet Allmänna bestämmelser (AB) är det en fördel!Som person är du ansvarsfull, strukturerad och har lätt för att samarbeta med andra. Du tycker att det är roligt att utreda komplexa frågor och har en förmåga att se helheten. Vi arbetar under stort förtroende av stadens chefer och medarbetare, därför är det viktigt att du är kvalitetsmedveten, noggrann och trivs i en verksamhet där du arbetar efter mål och får använda din flexibilitet och kreativitet samtidigt som du tar stort eget ansvar.
Vi erbjuder
Vi hanterar 11–12 000 löneutbetalningar varje månad och arbetar i tre team: två löneteam och ett team som arbetar med lönenära arbetsuppgifter. Tillsammans stöttar vi stadens nio förvaltningar i HR-relaterade lönefrågor, sköter tjänstepension, kollektivavtalade försäkringar, förvaltar personalaktsarkivet och systemförvaltning av stadens schema och bemanningssystem.
Hos oss får du möjlighet att auktorisera dig, vilket hjälper oss att behålla hög kompetens och hålla oss uppdaterade inom löneområdet.
Under åren 2025–2027 kommer vi att upphandla lönesystem samt schema och bemanningssystem. Det är spännande att vara med och påverka och utveckla dessa system och processer, vilket bidrar till att göra vår hantering mer effektiv i de olika processerna.
Totalt är vi 25 kollegor på enheten och tillsammans med Arbetsgivarstödsenheten som jobbar med b.la. förhandling, LAS-hantering och arbetsmiljö delar vi ljusa, fräscha lokaler som är centralt belägna i Stadshuset.
Läs gärna mer om förvaltningen på: http://www.vasteras.se/stadsledningskontoret (http://www.vasteras.se/stadsledningskontoret)
Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär)
Övrig information
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.