Haninge och Nynäshamns kommun har sedan 2012 haft en gemensam upphandlingsnämnd som upplöstes sommaren 2024. Detta innebär att upphandlingsverksamheten sker i egen regi med en ny upphandlingsorganisation. Nynäshamns kommun har från och med hösten 2024 arbetat med att bygga upp en centralt placerad inköpsverksamhet. Vi söker nu en strategisk inköpare som kommer att spela en viktig roll i vårt arbete. Brinner du för att göra skillnad och trivs i en roll där du får kombinera analytiska färdigheter med praktiskt arbete? Då behöver vi dig! Välkommen till vårt härliga team på Upphandlingsenheten.
Nynäshamn erbjuder det bästa av flera världar. Vi är en del av en stark tillväxtregion med den mindre organisationens fördelar. Här är det nära till både kollegorna och de invånare vi servar. Runt knuten väntar storslagna naturupplevelser och det goda småstadslivet, med storstadens puls inom räckhåll. Det är unika förutsättningar som vi i Nynäshamn är stolta över och gärna delar med oss av.
Arbetsuppgifter
I rollen som strategisk inköpare är du ansvarig för kategorin vård, omsorg, bemanning och tjänster. Arbetet kommer främst innebära att du i tätt samarbete med beställare i olika delar av verksamheten samordna, planera och genomföra upphandlingar. Avtalsuppföljning, marknadsanalyser samt utredningar inom upphandlingsområdet ingår också i rollen samt en del administrativa arbetsuppgifter. Det kan till exempel vara diarieföring, registervård i olika system och annat.
Om arbetsplatsen
Kommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, samordna och följa upp kommunens verksamheter. Vi säkerställer att kommunen fungerar effektivt och att invånarna får den service de behöver, samtidigt som vi stöttar förtroendevalda och förvaltningar.
Du tillhör ekonomiavdelningen och ingår i enheten Inköp- och Upphandling som ska bestå av sju personer. Enheten arbetar utifrån kategoristyrning med tre kategorier där varje kategori består av en strategisk inköpare och en inköpare. Du rapporterar till Inköps- och upphandlingschef, och din placering är på kontoret i Nynäshamn med möjlighet att arbeta på distans någon dag i veckan.
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• YH, universitet/högskoleutbildning med teknisk, ekonomisk- och/eller juridisk inriktning eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• minst tre års praktisk erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt LOU/LUF
• god kommunikativ förmåga och kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift
Det är meriterande om du har:
• juridisk utbildning och examen samt erfarenhet av upphandlingar inom vård och omsorg
Personliga egenskaper vi letar efter
För att trivas i rollen som strategisk inköpare är du en målmedveten och lösningsorienterad person. Du är analytisk och har lätt att se samband och helheter samt trivs i sammanhang av utveckling och förändring. Vidare är du strukturerad och ordningsam i ditt sätt att arbeta mot deadlines.
God kommunikativ förmåga och personlig mognad ser vi som viktiga egenskaper då rollen ställer höga krav på din förmåga att samarbeta, skapa goda relationer och hantera avtal. Vidare ställer rollen höga krav på gott omdöme och god etik då du som inköpare ska förhålla dig gentemot lagar, förordningar, avtal, interna och externa intressenter i ditt dagliga arbete.
Det här erbjuder vi dig
• Hos oss får du göra skillnad i människors liv. Här har du nära till din chef och dina kollegor, påverkan och beslut.
• Nynäshamn är en lugn och trygg kommun. Tryggheten finns även i våra team – vi är prestigelösa, uppmuntrar och backar upp varandra när det behövs.
• Nynäshamns kommun är en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Vår resa ger dig möjlighet till utmaningar och varierande arbetsuppgifter.
• Vi erbjuder fri tillgång till gym. Du får även friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag.
• Du har möjlighet till semester- och pensionsväxling.
• Vi har en aktiv personalförening där du kan hyra stugor i fjällen och i skärgården. Du kan också delta i olika aktiviteter som till exempel padel, kajak och ridning.
• Här har vi flextid och kortare arbetstid under sommaren. Det finns också möjlighet till distansarbete.
Vår rekryteringsprocess
Vi tillämpar löpande urval och använder en kompetensbaserad rekryteringsmetod för en rättvis och objektiv bedömning. Mångfald är en tillgång, och vi välkomnar alla sökande. Vissa tjänster kan kräva utdrag ur belastningsregistret.
Vi ser fram emot din ansökan och hoppas att du vill bli en del av vårt team!
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning - vikariat från och med 1 september 2025 till och med 30 september 2026 med möjlighet till förlängning till och med januari 2027.
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: KS/2025/0283/023