Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor.
Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad.
Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning.
Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss!
Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
HR:s uppdrag inom Förvaltningen för funktionsstöd är att genom våra chefer stödja och utveckla medarbetare för att möjliggöra högkvalitativa tjänster till våra brukare. Genom att säkerställa rätt kompetens och arbetsrättsliga förutsättningar bidrar HR till en trygg och effektiv arbetsmiljö samt bästa möjliga stöd till de vi är till för.
Som en av våra processledare är du en nyckelresurs och tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att vår lönebildningsprocess är enhetlig, uppdaterad och effektiv. Du arbetar strategiskt, samverkar relationsbyggande inom organisationen och fungerar som expert och rådgivare inom lönebildningsområdet. Uppdraget inkluderar även deltagande i nätverk i staden samt att vara förvaltningens länk till Stadsledningskontoret i lönebildningsfrågor.
Ansvarsområden
• Vara förvaltningens spetskompetens och expert inom lönebildningsområdet.
• Ta förvaltningsövergripande ansvar och stödja samt utveckla chefer och HR-kollegor.
• Utveckla och säkerställa att processer och rutiner är uppdaterade, enhetliga, effektiva och väl implementerade.
• Säkerställa god samverkan med arbetstagarorganisationer i avtal, överenskommelser och förhandlingar.
Arbetsuppgifter
• Göra utredningar och ta fram underlag och analyser för beslut kopplat till kommunstyrelse, nämnd och förvaltning.
• Ge kvalificerat stöd i processer inom lönebildning, t.ex. nylönesättning, BAS-värdering, årliga löneöversynen och lönekartläggningar.
• Uppdatera policyer, riktlinjer och rutiner inom löneområdet.
• Hålla utbildningar och workshops för chefer och HR om nya avtal, rättspraxis och förvaltningens tillämpningar inom området.
• Leda förhandlingar och säkerställa facklig samverkan på förvaltningsnivå.
• Delta i nätverk över staden och bidra till att utveckla gemensamma arbetssätt.
• Initiera och driva utvecklings- och implementeringsprojekt.
KVALIFIKATIONER
• Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom HR, ekonomi eller annan relevant högskoleutbildning.
• Du har minst tre års erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt i en rådgivande roll, där du givit HR-kollegor och chefer kvalificerat stöd inom lönesättning och lönepolitik.
• Erfarenhet av att planera och genomföra löneöversyn samt ta fram lönekartläggning är ett krav.
• God vana av förhandling och partssamverkan är ett krav, både gällande lokala överenskommelser och kollektivavtal.
• Du har erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd organisation och goda kunskaper inom det kommunala avtalsområdet, Allmänna bestämmelser (AB).
• Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar är meriterande.
• För att lyckas i rollen behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt är du van vid att arbeta med lönedata, statistik och analysverktyg.
Du har en god förmåga att snabbt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt att ta fram genomtänkta lösningsförslag. Med din analytiska blick ser du samband och kan dra välgrundade slutsatser även utifrån begränsad eller komplex information.
Din kommunikation är tydlig och anpassad efter mottagare, målgrupp och situation både muntligt och skriftligt. Du ser till att ditt budskap når fram och att det uppfattas på rätt sätt. I samarbeten är du lyhörd, visar engagemang och behandlar andra med respekt.
Du har en stark känsla för det gemensamma målet och arbetar aktivt för att bidra till ett gott resultat.
Du drivs av nyfikenhet och viljan att utvecklas. Genom att ta egna initiativ och föreslå förbättringar bidrar du till ständig utveckling. Du håller dig uppdaterad inom ditt område och reflekterar löpande över hur verksamheten kan förbättras.
ÖVRIGT
Urval kan påbörjas under ansökningstiden. Intervjuer planeras till den 9, 11 och 13 juni
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.