Arbetsbeskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i förbundets medlemskommuner Forshaga, Grums, Hammarö, Karlstad, Kil och Munkfors ska vara trygga och säkra. Det gör vi genom att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Målen för vår verksamhet är färre olyckor, minskade skador och ökad trygghet. Vår verksamhet ska genomsyras av vår värdegrund professionalism, respekt, lärande och mod.
Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd och säkerhet, trygghets- och brottsförebyggande arbete, försäkringssamordning samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut. Här arbetar säkerhetskoordinatorer och ungdomsstödjare.
Beskrivning
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar för att människor som bor och vistas i Karlstad, Forshaga, Grums, Hammarö, Kil och Munkfors kommuner ska vara trygga och säkra.
Det gör vi genom att förebygga och hantera alltifrån olyckor i vardagen till extraordinära händelser och höjd beredskap. Vår vision är ett tryggt och säkert samhälle. Våra cirka 320 medarbetare står för professionalism, respekt, lärande och mod.
Vi söker nu en säkerhetskoordinator inom området intern säkerhet. Tjänsten är organiserad på räddningstjänstens säkerhetsavdelning och du jobbar i huvudsak inom vårt uppdrag för koncernen Karlstads kommun.
Säkerhetsavdelningen stödjer våra medlemskommuner inom områdena internt skydd och säkerhet, trygghets- och brottsförebyggande arbete, försäkringssamordning samt krisberedskap och civilt försvar. Verksamheten styrs av avtal och uppdragen för kommunerna ser olika ut.
Arbetsuppgifter
Du kommer att leda, driva och utveckla Karlstads kommuns interna säkerhetsarbete i både strategiska och operativa frågor. Säkerhetsavdelningen är ett nav för samverkan och kompetens vilket innebär att hålla utbildningar är en viktig del av vårt uppdrag. Rollen är rådgivande och stödjande för koncernens alla förvaltningar och bolag. Exempel på arbetsuppgifter är:
- Ge stöd vid händelser, till exempel vid hot, våld, skadegörelse eller krissituationer – både i akuta lägen och förebyggande genom utbildningar eller genom förändringar i den fysiska miljön eller arbetssätt.
- Ansvara för kommunens bevakningsavtal och styra den resurs som kommunen förfogar över i form av exempelvis väktare och ordningsvakter så att den blir så effektiv som möjligt utifrån den lägesbild som råder
- Arbeta med riskanalyser och åtgärder inför särskilda evenemang eller händelser
- Genomföra utredningar och ta fram rutiner och styrdokument
- Delta i och leda samverkansforum i olika sammanhang och ledningsnivåer
- Utbilda och öva
Du ingår i ett större team som arbetar tillsammans med säkerhet, trygghet och brottsförebyggande frågor för alla förbundskommunerna. Du kommer även att delta i säkerhetsavdelningens övriga arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsområdet, ex. inom personsäkerhet, fysiskt skydd, bevakning, polishögskolan eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer relevant för tjänsten.
Du har erfarenhet från systematiskt säkerhets- och trygghetsarbete i en större organisation. Du förstår vad som är viktigt i en komplex situation och vågar ta beslut och agera även med begränsad information tillgänglig. Du är bekväm med att hantera hot- och våldsärenden och är trygg och förtroendeingivande i dina möten i vardagen.
Det är meriterande om du har erfarenhet från kommunal verksamhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att delta i och leda projekt- och utvecklingsarbeten, gärna inom säkerhetsområdet.
Arbetet ställer krav på att du har stor vana av att arbeta självständigt men även tillsammans med kollegor med att planera, driva och följa upp ditt arbete. Du har god analytisk förmåga och är strukturerad i ditt arbete. Du har en helhetssyn och förstår vikten av samverkan för att nå goda resultat.
Eftersom arbetet är förenat med många kontakter, både i kommunen men även med andra aktörer såsom polisen och kommunväktarna, ställs krav på att du är lyhörd, kommunikativ, drivande och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska också vara bekväm med att hålla i utbildningar och informationsträffar för större eller mindre grupper.
Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
B-körkort krävs.
Erfarenhet krävs.
Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att föregå ett beslut om anställning.
Räddningstjänsten Karlstadsregionen arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats.
Övrig information
Räddningstjänsten Karlstadsregionen strävar efter att vara en jämställd och inkluderande arbetsplats som är fri från diskriminering. Då vi vill spegla samhället välkomnar vi alla sökande!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till räddningstjänstens växel 054-540 28 80 för vidare hantering.
I samband med nyanställning kan drogtester komma att bli aktuellt.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.