Arbetsbeskrivning
Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm.
Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle.
Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning.
Nu söker vi en socialsekreterare med rollen som familjerättssekreterare till enheten Familjehem och familjerätt. På enheten arbetar 8 socialsekreterare inom arbetsområdet familjehemsplacerade barn och unga, samt 3 familjerättssekreterare inom arbetsområdet familjerätt. På enheten finns en 1:e socialsekreterare, en enhetschef samt samordnare. Samordnaren ansvarar för familjerätten. Här finns också en socialadministratör som stödjer socialsekreterarna i det administrativa arbetet så att socialsekreterarna kan fokusera mer på sina uppdrag.
Just nu pågår ett spännande förändringsarbete på förvaltningen för att kunna möta den nya socialtjänstlagen. Vi erbjuder ett varierande och spännande arbete i en arbetsgrupp som drivs av engagemang, positiv framåtanda, är välkomnande och där samarbete och den blandade arbetslivserfarenheten är nyckeln i det viktiga arbetet. Vill du vara med? Sök till oss!
ARBETSUPPGIFTER
I arbetsuppgifterna som familjerättssekreterare ansvarar du bland annat för vårdnads-, boende- och umgängesutredningar, snabbupplysningar, avtalsskrivning, adoptionsutredningar, faderskapsutredningar samt samarbetssamtal. Gruppen tillsätter och handleder umgängesstöd vid umgängen. I arbetsuppgifterna ingår även råd och stöd både till allmänhet och kollegor.
Du kommer att arbeta nära samordnare och enhetschef som har ansvaret för familjerätten. Vi har en öppen atmosfär där vi lyfter och ser varandra. Som familjerättssekreterare samarbetar du med placeringshandläggare, familjehemssekreterare, barn- och ungdomsutredare och med kollegor inom öppenvården.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och som har gedigen erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom socialtjänst med fokus på frågor gällande familjerätt och/eller utredningar rörande barn, unga och familjer. Vidare kräver tjänsten att du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning såsom SoL och LVU. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket och god förmåga i dokumentation. B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tjänsten då vissa arbetsuppgifter innebär resor.
Som person är du trygg och stabil och har en förmåga att på ett professionellt sätt möta människor som befinner sig i utsatta livssituationer. Du har lätt för att samarbeta med andra där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. När förutsättningarna förändras har du en förmåga att snabbt ändra ditt arbets- och förhållningssätt. Genom att prioritera, organisera och planera dina uppgifter styr du självständigt ditt arbete vidare mot resultat. Vi ser att du har förmåga att hålla tydligt barnfokus när föräldrar befinner sig i konflikt, vilket kräver att du är lyhörd och prestigelös som person med förmåga att ha ett neutralt förhållningssätt.
ÖVRIGT
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html
Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Enligt Socialtjänstlagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs för att arbeta vid hem för vård eller boende (HVB-hem), stödboenden eller skyddade boenden. Detta beställer du på polisens hemsida. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.