Arbetsbeskrivning
I Gnesta kommun är vi 850 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Du är varmt välkommen att bli en av oss.
Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun i Storstockholmsregionen. Gnesta ligger i Sörmland en dryg halvtimme med tåg från Stockholm central. Vi har goda kommunikationer till Stockholm, Nyköping och Skavsta flygplats. Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor växer och är kreativa.
Tjänsten är placerad på barn- och utbildningsförvaltningen. Vi bedriver lagstadgad verksamhet i form av förskola, grundskola, anpassad grundskola och elevhälsa. Inom förvaltningens ansvarsområde finns dessutom kulturskola, fritidsgårdsverksamhet, öppen förskola och kommunens kostenhet. Förvaltningen arbetar på uppdrag av barn- och utbildningsnämnden.
Welandersborgs skola och Kvarnbackaskolan (Kva/Wel) är två av kommunens fyra grundskolor. Skolorna har tillsammans ca 200 elever i årskurserna F-6. Framledes kommer ett ökat samarbete med de tre förskolorna som ligger kopplade till grundskolorna genomföras. Detta möjliggör att ni tillsammans med rektor för förskolan kan utveckla verksamheterna i ett 1-12 års perspektiv med tydlig röd tråd gällande pedagogik, ledning och övergångar.
Skolorna har under de senaste åren haft ledningsbyten vilket gör att förvaltningen är angelägen om att hitta ett ledningsteam som vill utveckla dessa skolor på ett hållbart sätt. Förvaltningen ser att tydliga strukturer, det gemensamma ansvaret för elevhälsoarbete och studiefokus är områden som behövs fokuseras på.
Ni som ledningsteam kommer även få möjlighet att medverka i att bygga upp en helt ny skola där er input gällande hur lärmiljön och pedagogiken samspelar kommer vara betydelsefullt.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker ett ledningsteam, rektor och biträdande rektor, som har stort driv, är tydliga och samarbetsvilliga. Welandersborgs skola och Kvarnbackaskolan har under senare år genomgått en positiv förändringsresa inom många områden och vi ser att resultaten inom både närvaro och kunskap är på väg åt rätt håll. Som ledningsteam har ni en nyckelroll i att fortsätta och ytterligare förstärka det arbete som påbörjats.
Som ledningsteam för skola och fritidshem leder ni verksamheterna genom ett målinriktat arbete. Ni behöver samla personalen runt era gemensamma utvecklingsområden samt fortsätta skapa ett gott förtroende hos elever och vårdnadshavare. Ni kommer tillsammans med förskolans rektor även driva lärandet från förskola upp till år 6 med en tydlig röd tråd gällande språk, matematik och värdegrund.
Rektor har en självklar roll i förvaltningens ledningsgrupp där vi tillsammans jobbar för att kommunens alla elever ska lyckas. Flertalet funktioner samordnas med gemensamma resurser och ni förväntas vara med och driva detta samarbete för alla fyra skolors bästa.
Från förvaltningskontoret får ni stöd inom den inre kvalitetssäkringen det systematiska utvecklingsarbetet samt gemensam kompetensutveckling. Förvaltningen är i en aktiv fas vad avser utvecklings- och kvalitetsarbete med stort fokus på alla barn och elevers lärande och utveckling.
Förvaltningsledningen har arbetat fram en gemensam riktning är vi alla fokuserar enligt följande:
Vi vill vara en lärandekommun där vi:
- Lär oss mer (Hur arbetar vi för att få så många barn/elever/personal som möjligt att lära sig?)
- Vill vara (Hur arbetar vi för att barn/elever/personal har en hög närvaro?)
- Mår bra (Hur arbetar vi för att barn/elever/personal ska må bra?)
Kopplat till denna riktning har vi satt upp tydliga mål och aktiviteter som vi arbetet med de senaste åren. Vi kan redan se att vi på förvaltningsnivå har förbättrade resultat inom många områden vilket är stärkande i det framtida arbetet.
Vi tror att alla individer kan lyckas med rätt bemötande, strategi och miljö. Ett citat som vi har i vårt värdegrundsarbete är följande:
När en blomma inte blommar förbättrar du miljön den växer i, inte själva blomman.
KVALIFIKATIONER
De formella kvalifikationer som vi bedömer att ni behöver för att klara rollen på ett bra sätt är:
• flera års erfarenhet av liknande roller
• rektorsutbildning är ett krav
• erfarenhet som lärare är meriterande
• specialpedagogisk kunskap/utbildning är meriterande
• erfarenhet av utveckling inom elevhälsans område är meriterande.
Vi tror även att ni:
• har erfarenhet av att framgångsrikt leda utvecklingsarbete/förändringsarbete
• har erfarenhet av att driva, utveckla och följa upp resultaten i ett systematiskt kvalitetsarbete
• vet hur du skapar förutsättningar för dina medarbetare till att skapa lärmiljöer som präglas av inkludering och delaktighet
• har god förmåga att optimera organisationen genom att använda medarbetare på rätt plats med tydliga uppdrag
• är skicklig i att kommunicera, skapa delaktighet, förståelse och engagemang hos medarbetare
• har god förmåga att skapa goda relationer med medarbetare, elever och vårdnadshavare
• bidrar till en salutogen och stödjande lärmiljö för hela skolan
ÖVRIGT
Som medarbetare i Gnesta kommun ska du känna dig trygg och kunna ha en god balans mellan fritid, familjeliv och jobb. Du har flera fina anställningsförmåner, till exempel friskvårdsbidrag, utökad föräldraledighet och ett bra försäkringsskydd. Läs mer om kommunens anställningsförmåner på gnesta.se/anstallningsformaner.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, och välkomnar därför sökande med olika erfarenheter och bakgrund.
Gnesta kommun har tagit ställning till kanaler och marknadsföring för rekrytering. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.