Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Verksamhetsspecialister till allmän pension
Skicka ansökan 11 dagar kvar
Verksamhetsspecialist
11 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu tre engagerade verksamhetsspecialister med inriktning mot förmånskunskap inom Allmän pension. Du får en nyckelroll där din kunskap gör skillnad varje dag. Här arbetar du nära både kollegor och handläggare, delar med dig av din expertis och bidrar till en rättssäker och effektiv pensionshantering. Om jobbet Som verksamhetsspecialist ingår du i Verksamhetsspecialistteamet för Allmän pension, där du har ett nära samarbete med handläggare, verksamhetsutvecklare, andra specialister, chefer och övriga delar av organisationen. Du är ett kunskapsstöd i det dagliga arbetet och vägleder handläggare i förmånsfrågor och ärendediskussioner. Genom din expertis hjälper du till att säkerställa en rättssäker och effektiv handläggning. Ditt uppdrag omfattar bland annat: - stödja handläggare i komplexa ärenden och metodfrågor - stödja och samverka med våra chefer för att utveckla och effektivisera allmän pension - planera och genomföra utbildningar, workshops och informationsmöten för medarbetare och chefer - informera om förändringar som lagändringar, nyheter eller uppdrag som påverkar handläggningen. - delta i utvecklingen och implementeringen av handläggarstöd, rutiner och handledningar - vara tillgänglig och närvarande i det operativa arbetet - självständigt hantera ärenden inom Allmän pension för att behålla din specialistkompetens. - samarbeta med andra verksamhetsspecialister för att säkerställa kompetensutveckling och enhetligt stöd - stödja förmånen i sak- och metodfrågor utifrån ett utvecklingsperspektiv - bidra till verksamhetens digitalisering och effektivisering. - arbeta myndighetsövergripande och med andra förmånsområden samt externa intressenter för att bidra till en helhetsutveckling - besvara interna och externa frågor samt genomföra omvärldsbevakning inom ditt område - hantera utredningsuppdrag som remisser, interna analyser och yttranden. Du blir en viktig del i att driva både förmånens och myndighetens utveckling framåt, alltid med kundens behov och ett systemövergripande synsätt i fokus. Din profil Det är inte enbart vad du har gjort eller hur länge, utan framför allt din förmåga att göra det som är viktigast för oss. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid din personliga kompetens i den här rekryteringen. Vi söker därför dig som: - har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta nära kollegor och handläggare. Du delar med dig av kunskap, stöttar andra med ett coachande förhållningssätt och bidrar till en positiv arbetsmiljö - är självgående och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt. Du är initiativrik, strukturerad och ser vad som behöver göras – även i föränderliga sammanhang - har stark kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du är tydlig, pedagogisk och kan förklara komplexa frågor på ett enkelt sätt. Du anpassar ditt budskap efter mottagare och situation. Vi söker också dig som har: - akademisk utbildning inom relevant område eller erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter - flerårig erfarenhet av handläggningsprocess, kundbehov och mycket djup förmånskunskap inom Allmän pension - mycket god förståelse för Pensionsmyndighetens ärendehanteringssystem - mycket god förmåga att kommunicera och formulera dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: - har erfarenhet av att arbeta i en stödjande och vägledande roll, där du på ett pedagogiskt sätt handlett, utbildat eller lett dialoger – både individuellt och i grupp Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten. Bra att veta Tjänsterna är en tillsvidareanställning på heltid och vi förbehåller oss rätten att tillämpa 6 månaders provanställning. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Placeringsort: I den här tjänsten kan du vara placerad från något av våra kontor i Stockholm, Visby, Halmstad, Karlstad, Växjö, Söderhamn, Gävle eller Luleå. Planerad start är efter sommaren, med exakt datum enligt överenskommelse. Intervjuer planeras att ske under juli/augusti. Din ansökan Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev. Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. #LI-HYBRID

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-16
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 3
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Koordinator Projektchef Projektledare Affärsstrateg Utvecklingschef Affärsutvecklare Byggprojektledare Utvecklingsledare Utvecklingsstrateg Förbättringsledare Affärsprojektledare Intern projektledare Marknadsprojektledare Teknisk projektledare Affärsutvecklingschef Projektutvecklingschef Förbättringskoordinator Organisationsutvecklare Strategisk projektledare Verksamhetsprojektledare Projektledare samordnare Projektledare koordinator
9 maj