Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Verksamhetsspecialist till Kontrollenheten
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Verksamhetsspecialist
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

. Kontrollenheten söker verksamhetsspecialist med inriktning på arbetet med att hindra felutbetalningar. I din roll som verksamhetsspecialist kommer du arbeta nära både chefer och handläggare samt andra avdelningar inom myndigheten. Du kommer även delta i externa möten inom kontrollområdet. Om jobbet Pensionsmyndighetens kontrollverksamhet är placerad inom Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor och efterlevandeförmåner. Inom enheten finns olika handläggargrupper på orterna Halmstad, Växjö och Karlstad och du kommer arbeta mot alla grupper. Som verksamhetsspecialist ansvarar du för att tillsammans med gruppchefer säkra kvaliteten inom kontrollarbetet. Du stöttar i att skapa förutsättningar för kontrollenhetens handläggare att på ett effektivt, rättssäkert och högkvalitativt vis bedriva kontrollarbetet. Du arbetar sammanhållande i ditt uppdrag med planering, utbildning, uppföljning och återkoppling. I arbetet ingår att kvalitetssäkra handläggningen inom enheten samt delta i att stärka kontrollarbetet både internt inom Pensionsmyndigheten samt externt tillsammans med andra myndigheter. Vissa uppdrag kräver att du representerar Pensionsmyndigheten samt håller muntliga presentationer. I tjänsten ingår även upprättande av olika rapporter samt kontakter med externa kontrollaktörer. Du kommer arbeta nära enhetens ledningsgrupp. Din profil Vi söker dig som kan arbeta i ett högt tempo med stort driv. Du har en god pedagogisk förmåga och ett högt kvalitetstänk. Du har förmåga att prioritera och kan koordinera mellan olika kontaktytor med såväl interna som externa aktörer. Som person är du självständig, prestigelös och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. För att passa i rollen är det dessutom viktigt att du är kommunikativ och att du har ett coachande förhållningssätt. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har: - en relevant akademisk examen företrädelsevis inom juridik, statsvetenskap eller ekonomi - en god kännedom om relevant lagstiftning inom området felaktiga utbetalningar  - en bred erfarenhet från arbete med att hindra felutbetalningar och stoppa bidragsbrott - mycket god förmåga att kommunicera och formulera dig i tal och skrift på svenska  - ett högt säkerhetsmedvetande Det är meriterande om du har: - insyn i och erfarenhet från myndighetsgemensamt arbete med fokus på att utreda eller bekämpa välfärdsbrottslighet och minska felaktiga utbetalningar - kunskaper om Pensionsmyndighetens förmåner - erfarenheter från en coachande roll Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt. En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten. Bra att veta Den här tjänsten är placerad på något av våra kontor i Halmstad, Växjö eller Karlstad. Anställningen ett vikariat på heltid under 6 månader med eventuellt möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Din ansökan Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev. Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester samt arbetsprov. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensionen enklare.  #LI-HYBRID

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-16
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Koordinator Projektchef Projektledare Affärsstrateg Utvecklingschef Affärsutvecklare Byggprojektledare Utvecklingsledare Utvecklingsstrateg Förbättringsledare Affärsprojektledare Intern projektledare Marknadsprojektledare Teknisk projektledare Affärsutvecklingschef Projektutvecklingschef Förbättringskoordinator Organisationsutvecklare Strategisk projektledare Verksamhetsprojektledare Projektledare samordnare Projektledare koordinator
9 maj