Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
HR-avdelningen på Försäkringskassan söker dig som är engagerad och har erfarenhet från taktiskt och strategiskt arbete med inriktning lön för att tillsammans med kompetenta kollegor utveckla myndighetens HR-arbete. HR-avdelningens uppdrag är i huvudsak att styra, stödja, samordna och följa upp arbetet inom det arbetsgivarpolitiska området. I det ingår att samordna och bidra till insatser för en välfungerande kompetensförsörjning och en god arbetsmiljö på myndigheten.
Systemkompetens, löneprocesser och kollektivavtal
Som senior lönespecialist kommer du att ha en central roll i att utveckla och förbättra våra löneprocesser. Du ger stöd och styrning i arbetsgivarpolitiska frågor med fokus på lön och andra ersättningar och du är placerad på enheten arbetsrätt och arbetsmiljö. HR-arbetet bedrivs myndighetsövergripande och tillsammans med myndighetens samtliga avdelningar. Du kommer att arbeta nära HR, ekonomi och IT för att säkerställa att våra system och processer är effektiva, lagstadgade och användarvänliga.
Inom ansvarsområdet lön och andra ersättningar arbetar du med att omsätta och utveckla våra arbetsgivarpolitiska styrdokument, tolka och verksamhetsanpassa centrala kollektivavtal, utforma lokala kollektivavtal, genomföra utbildningar och samverka med arbetstagarorganisationerna. Du kommer också att ansvara för att samordna och koordinera den samverkan som genomförs på regelbunden basis med Statens servicecenter på både operativ, taktisk och strategisk nivå, gällande den lönetjänst som Statens servicecenter levererar till Försäkringskassan.
Du kommer ha ett stort fokus på systemstöd avseende löneadministration och det är därför viktigt att du har en bra systemförståelse, detta för att kunna säkerställa att systemet betalar ut rätt lön utifrån gällande lag och avtal.
Utöver det egna ansvarområdet lön och andra ersättningar, kommer du att bidra till arbetsrätts- och arbetsmiljöenhetens övergripande uppdrag som består i styrning, stöd och råd inom hela det arbetsgivarpolitiska området med tyngdpunkt på den arbetsrättsliga lagstiftningen och de statliga kollektivavtalen. Rollen innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen inom personalområdet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket goda kunskaper om löneprocesser
• har goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god pedagogisk förmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor samt göra rationella bedömningar
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att kravställa gentemot extern part inom lön och andra ersättningar
• erfarenhet av att arbeta med löneprocesser inom statlig sektor och har goda kunskaper om de centrala kollektivavtalen inom staten
• erfarenhet av löneadministration
• erfarenhet av att arbeta med systemadministration.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Yrkesrollen för tjänsten är HR-specialist. Placeringsort: Malmö, Göteborg eller Stockholm.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Elisabeth Schuman, 010-114 06 05 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Lindberg,
[email protected], 010-113 97 43 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Siv Norlin, 010-116 96 76, Saco-S: Cecilia Silverson, 010-115 26 18, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.