Arbetsbeskrivning
Kommunledningskontoret arbetar med kommunövergripande strategiska frågor med medarbetare som har hög kunskapsnivå inom flera olika områden. I en arbetsgrupp som präglas av professionalism och hjälpsamhet arbetar ca 40 medarbetare utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde.
Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.
Vill du ha ett utvecklande arbete där du jobbar på en kommunövergripande nivå med varierande arbetsuppgifter i en kommun som växer och utvecklas? Är du intresserad av att arbeta med flera olika uppdrag både på strategisk och på operativ nivå och jobba med frågor som gör skillnad? Då ska du söka tjänsten som kommunstrateg hos oss.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvård till förmånligt pris
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som kommunstrateg blir din huvuduppgift att i samarbete med många andra, driva kommunens övergripande utvecklingsarbete i enlighet med strukturen och kulturen i styrmodellen. Du kommer att arbeta nära och vara ett viktigt stöd för kommunens ledningsfunktioner.
Det är ett spännande jobb där du har möjlighet att vara med och utveckla kommunens verksamheter och bidra till att kommunens vision, strategiska områden och mål uppfylls.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Tillsammans med kommunledning, förvaltningar och bolag planera, hålla samman och driva kommunövergripande utvecklingsarbeten.
• Planera, genomföra och återkoppla aktiviteter och uppdrag kopplat till planerings och uppföljningsprocesserna.
• Stödja förvaltningar och bolag med vägledning gällande de övergripande planerings- och uppföljningsprocesserna.
• Planera, strukturera, implementera och samordna arbetet rörande kommunens övergripande omvärldsbevakning och analys.
• Systematiskt analysera kommunövergripande resultat kopplat till exempelvis den strategiska styrningen.
• Agera facilitator och workshopledare.
• Delta som sakkunnig i olika projekt/arbetsgrupper.
• Ansvara för eller bidra till svar på exempelvis kommunövergripande remisser och motioner.
• Ansvara för eller bidra till att utredningar och uppdrag på kommunövergripande nivå genomförs.
• Ingå i nätverk på regional och nationell nivå.
Vi söker dig som är en engagerad och driven person som ser möjligheten att, med hjälp av ett tydligt fokus på kommunövergripande frågor och processer, vidareutveckla kommunens strategiska styrning, verksamhetsstyrning och ekonomiska styrning.
Tjänsten innebär ett nära samarbete med kommundirektör, resten av kommunledningen samt politiken. Den innebär också ett nära samarbete med verksamhetsutvecklare, utredare och kvalitetsutvecklare inom kommunkoncernen. Tjänsten betyder att du kommer att ha samarbete med externa organisationer som Region Gävleborg, andra kommuner, myndigheter, företag och organisationer. Ofta arbetar du i grupp eller i par tillsammans med dina närmaste kollegor på kommunledningskontoret och framförallt i nära samarbete med befintlig kommunstrateg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, juridik eller samhällsvetenskap, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du har god kännedom om offentlig förvaltning, tillämplig lagstiftning samt metoder för kvalitets- och utvecklingsarbete. Du har med fördel tidigare erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation, gärna med nära kontakt med ledningsfunktioner och politiska beslutsprocesser.
För att lyckas i rollen som kommunstrateg är det viktigt att du har kunskap om den mångfacetterade verksamhet som ryms inom kommunkoncernen. Du har en hög grad av personlig mognad, god självinsikt och förmåga att skilja på det personliga och det professionella. Du är van att arbeta självständigt och strukturerat med ett tydligt ansvarstagande för att driva processer framåt och kan väga in långsiktiga perspektiv, se verksamhetens övergripande behov och fatta välgrundade beslut.
Du trivs med att analysera komplexa frågor och har en stark kommunikativ förmåga, i både tal och skrift, med en vana att anpassa ditt budskap till olika målgrupper. Du känner en trygghet i att ta plats i olika sammanhang och samtidigt som du har en god förmåga att snabbt ställa om och anpassa ditt agerande utifrån vad situationen kräver.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden så vi ser gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Vill du veta hur det är att bo, leva och verka i Sandvikens kommun? Kanske du funderar på att flytta till Sandviken? Vi har samlat information speciellt för dig på våra sidor "Hello Sandviken" under sandviken.se. Där hittar du även kontaktuppgifter till vår inflyttarlots som kan hjälpa dig med olika kontakter och ge dig tips inför ditt val av bostad.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb