Arbetsbeskrivning
På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Interna utredningar är en enhet vid Säkerhetsavdelningen på Migrationsverket.
På säkerhetsavdelningen arbetar specialister inom informationssäkerhet, personalsäkerhet, fysiskt och teknisk säkerhet, medarbetarskydd, krisberedskap och civilt försvar, resesäkerhet samt interna utredningar.
Interna utredningar hanterar arbetsrättsliga utredningar där anställda vid Migrationsverket kan misstänkas för brott och/eller tjänsteförseelse. Utredningarna ska klargöra om någon anställd agerat felaktigt eller förfarit oegentligt. En internutredning kan medföra att ärendet överlämnas till myndighetens pan-funktion som är de som anmäler felbeteenden till personalansvarsnämnden.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som utredningsledare kommer du självständigt utreda och driva dina ärenden. Du kommer även genomföra registerkontroller i myndighetens it-system (sk loggkontroller). I arbetet ingår ett omfattande internt samarbete med olika aktörer. Du verkar även för ökad kunskap och medvetenhet inom myndigheten vad avser arbetsrätt och interna utredningar. Du har en utpräglad god kommunikativ och pedagogisk förmåga exempelvis för att utbilda och skapa förståelse för arbetsrättsliga utredningar på olika nivåer i organisationen. I tjänsten ingår frekventa tjänsteresor inom landet.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad och självgående samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och med lätthet bygger relationer och kommunicerar på ett tydligt sätt. Du besitter även en god analytisk förmåga. Du har en vilja och förmåga att ta egna initiativ och tar självständigt ansvar för dina uppgifter. Du har väl grundade och tydliga värderingar och i arbetet visar du prov på hög integritet och en utpräglad medvetenhet över etiska perspektiv och överväganden. Du förstår din roll och ditt område men ser samtidigt till hela verksamhetens bästa i ditt agerande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav
- Akademisk utbildning inom, för tjänsten, relevant område eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren anser vara likvärdig
- Flerårig aktuell erfarenhet av arbetsrättsliga utredningar samt erfarenhet av svåra samtal kopplat till dessa
- Mycket goda kunskaper och erfarenhet av förvaltning samt kvalificerad administration
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
- Mycket goda kunskaper i Excel
- Svenskt medborgarskap
Meriterande
- Erfarenhet och aktuell kunskap gällande myndighetens it-verktyg för att ha förmågan att utföra loggkontroller och tolka loggar
- Utbildning och/eller erfarenhet inom personaladminsitrativa frågor
Vi erbjuder
En utmanande arbetsuppgift som ställer höga krav på integritet men också en förtroendeskapande uppgift för myndigheten i stort. En arbetsplats där vi värnar om medarbetarskapet och att vi ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete efter överenskommelse med arbetsgivaren.
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare (sex månaders provanställning kan tillämpas)
Arbetstid: Kontorsarbetstid alternativt förtroendearbetstid enligt överenskommelse
Placering: Norrköping. Arbetet innebär även resor inom landet, i vissa fall utomlands
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning samt krav på svenskt medborgarskap.
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 5 juni 2025!
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html
För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
[email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.