Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handledare för familjehem
Skicka ansökan 109 dagar kvar
Socionom Familjehem Handledare Beteendevetare Familjehemskonsulent
109 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer.

På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. Vi arbetar utifrån konceptet Professionell Integrerad Behandling (PIB), som innebär att Samskapa tar det fulla ansvaret för att integrera de insatser barn och ungdomar behöver för att få en ökad social förmåga och förbättrad livskvalitet.

För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/.

Vi söker nu en handledare till familjehem till våra uppdrag, inom strukturerad hemmabaserad behandling, i hela Skåne med angränsande län.

Uppdrag:

Som handledare ansvarar du för ett antal familjehem. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare.

I arbetet ingår:

- Rekrytering och utredning av familjehem

- Att utbilda familjehem

- Stöd och handledning till familjehem

- Dokumentation och rapportering

Du blir en del av ett team, som arbetar i komplexa ärenden med behandlingsinsatser i familjehemmen. Behandlingsarbetet sker i stor utsträckning ensamt, men i varje ärende är man ett team med täta team-träffar och ett gemensamt mål framåt med de olika delarna i familjesystemet. Därav behöver du tycka om att arbeta både i team och självständigt.

Teamet, som består av Samordnare, Familjebehandlare, Handledare och Ungdomsbehandlare, ansvarar för att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för utveckling och förändring i familjerna på hemmaplan och även för placerade barn i behandlingsfamilj. Varje ärende är unikt och du kan därför komma att ha olika roller och tillhöra olika team utifrån hur behovet ser ut. Det finns en behandlingsledare som har huvudansvaret för att strukturera och leda behandlingsarbetet framåt i teamen.

Arbetet innefattar resor då våra familjehem finns utspridda i regionen. I tjänsten ingår även beredskap.

Information om tjänsten:

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Dagtid, men viss kvällstid kan förekomma.

Start: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning

Vi erbjuder dig

  • Gedigen introduktion med inplanerade uppföljningar
  • Möjlighet till kompetensutveckling (utbildningar utifrån uppdrag och individuellt intresse)
  • En egen utvecklingsplan där vi sätter värde på din kompetens (kartlägger styrkor och utvecklingsområden)
  • Generöst friskvårdbidrag
  • Välutbildade och erfarna ledare nära dig
  • Möjlighet att växa inom organisationen (till exempel genom intern rörlighet)

Krav

Socionom eller beteendevetare

Erfarenhet av familjehemsvård (gärna som familjehemskonsulent)

God kännedom om socialtjänstlagen och BBIC

Utbildning kring utredningsprocessen

Arbetslivserfarenhet inom målgruppen

God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska (krävs i utredningsprocessen och rapporteringen)

God datorvana

B-körkort

Meriterande

Vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av behandlingsarbete

Utbildning/erfarenhet av att handleda familjehem

Steg-1 utbildning eller andra fördjupande utbildningar

Erfarenhet av att arbeta i team med relationell och systemisk inriktning

Personliga egenskaper:

Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du har ett vänligt och omsorgsfullt bemötande. Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet. Då du arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Det är av vikt att du en har god samarbetsförmåga, både internt och externt. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i denna roll.

Information om rekryteringsprocessen:

I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/.

Urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontakt

Veronica Tiger

[email protected]

0735-323869

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-14
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare