Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa nya vägar för människor att växa?
Hos oss på VIA-förvaltningens Arbetsmarknadsenhet får du som teamledare ett uppdrag som gör skillnad – där du tillsammans med engagerade kollegor skapar möjligheter för individer att närma sig arbetslivet, med gemenskap, ansvar och stolthet som ledstjärnor.
Höjdpunkter med jobbet:
• Ingen dag är den andra lik
• Engagerade och inkluderande medarbetare
• Möjlighet påverka och skapa möjligheter för andra att utvecklas
Dina arbetsuppgifter
Som Teamledare på Ta Till Vara kommer du att spela en central roll i det dagliga arbetet. Din funktion är också att handleda och vara delaktig i det praktiska arbetet. Du ansvarar för att utförda arbeten håller god kvalité och är gjorda efter de krav som gäller. Du kommer till viss del att ha samtal och uppföljningar med personerna som anvisats till verksamheten och det är viktigt att du kan utvärdera vilka styrkor respektive utvecklingsområden som framkommer.
Ditt ansvar omfattar förberedelse och anpassning av arbetsuppgifter baserat på deltagarnas förmågor och kapacitet. En central del av din roll är att aktivt engagera, stimulera och motivera deltagarna för att främja deras personliga utveckling och skapa möjligheter mot egen försörjning.
Befattningen är en tillsvidareanställning, och du rapporterar till Enhetschef inom VIA-förvaltningen. Provanställning för rollen kan tillämpas och även fast Rättvik är utgångspunkten för tjänsten, får du i rollen vara beredd att utföra arbetsuppgifter både i Rättvik och Leksand.
Din profil
Kravspecifikation:
• Eftergymnasial utbildning inom exempelvis socialt arbete, pedagogik, beteendevetenskap, rehabilitering, eller liknande. alternativt utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.
• Tidigare erfarenhet av arbete med människor som du arbetat med att vägleda, motivera personer samt ha erfarenhet och kunskap om arbetsmarknad
• Du ska ha kunskap om personer med olika funktionsvariationer eller ohälsa.
• Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
• God datorvana med program i Microsoft Office och erfarenhet av dokumentation.
• B-körkort
• Röjsågs- och motorsågskort
• Arbete på väg, APV
• YKB yrkeskompetensbevis
Meriterande om du har:
• Utbildning i 7-tjugo, MI, BIP, supported employment samt lösningsfokus eller liknade vilket ses som meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du är trygg, tålmodig och har lätt för att skapa goda relationer. Med din positiva grundsyn och ditt engagemang för människor har du både förmåga att samarbeta och att arbeta självständigt mot uppsatta mål. Du är flexibel, strukturerad och kommunicerar tydligt – samtidigt som du står stadigt i rollen som arbetsgivarrepresentant. Du ser individens behov i ett större sammanhang och trivs med att arbeta operativt tillsammans med andra för att göra verklig skillnad.
Om arbetsplatsen
Vår verksamhet för arbetsträning erbjuder personer med olika typer av arbetsrelaterade hinder en möjlighet att träna sina färdigheter i en trygg och stödjande miljö. Vi arbetar för att öka individens självförtroende och förbereda dem för ett aktivt och långsiktigt arbetsliv.
Här kan du läsa mer om AME och arbetet som pågår där
Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det finns det goda förutsättningar att också lyckas med vår gemensamma uppgift, som är:
Vi gör det vi ska genom att ta gemensamt ansvar för vårt demokratiska uppdrag, använda våra resurser klokt och alltid hålla fokus på dem vi är till för.
Vi gör det bra och är stolta över vårt arbete och de resultat vi når, och vi välkomnar engagerade och modiga medarbetare som vill utveckla och förbättra tillsammans med oss.
Vi gör det tillsammans genom att samarbeta och lära av varandra. Dialogen är viktig för oss, och vi hittar nya lösningar tillsammans med dem vi är till för, med tillit, omtanke och respekt.
Vi strävar efter ett hälsofrämjande arbetsklimat, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling. Kompetensutveckling är en självklarhet, och vi uppmuntrar våra medarbetare att vidareutvecklas genom kurser, utbildningar och nätverkande.
På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs
För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se
Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.
Legitimation för att verifiera din identitet behöver uppvisas vid en eventuell intervju. Det är standard i alla våra rekryteringsprocesser.
Sista ansökningsdatum är: 31:a maj
Tillsättning sker efter överenskommelse och vi granskar CV:n löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.
Följ oss också på sociala medier.
Välkommen med din ansökan!