Helsingborgs tingsrätt strävar efter att vara en öppen och utvecklande arbetsplats. På tingsrätten arbetar ca 100 personer. Vi finns i moderna lokaler i centrala Helsingborg. Tingsrätten är indelad i tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen fungerar som stöd för den egna organisationen och för service till allmänheten och andra myndigheter. På den administrativa avdelningen arbetar bl a ordningsvakter, domstolshandläggare, administratörer och arkivhandläggare.
Arbetsuppgifter
Som ordningsvakt erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en betydelsefull och intressant verksamhet. Den viktigaste uppgiften är att tillsammans med dina kollegor tillhandahålla en god extern och intern service samt hålla en hög säkerhetsnivå. I din roll som ordningsvakt på Helsingborgs tingsrätt kommer du arbeta i säkerhetskontrollen, fungera som support för tekniken i förhandlingssalarna, sköta administrativa uppgifter, arbeta som stämningsman, hantera IT-relaterade frågor samt vara allmänheten behjälplig på de allmänna ytorna.
På Helsingborgs tingsrätt arbetar 6 ordningsvakter som leds av tingsrättens säkerhetschef.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som är utåtriktad, positiv och har en god känsla för service. Du ingår i ett team och behöver ha god samarbetsförmåga. Du ska inge förtroende och skapa goda relationer både internt och externt. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer. Vi har högt ställda krav på ansvarstagande, omdöme och noggrannhet.
• Du har godkänd gymnasieutbildning.
• Du ska ha genomgått utbildning till ordningsvakt och ha ett giltigt ordningsvaktsförordnande.
• Du ska ha B-körkort.
• Du måste ha ett fullgott färgseende för att kunna arbeta med vår röntgenutrustning.
• Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• Du är en van datoranvändare med goda kunskaper i Officepaketet och du har förmåga att lära dig de IT-system som tillämpas i verksamheten.
Det kan vara meriterande om du har goda vitsord från liknande tjänst inom Sveriges Domstolar.
Tingsrätten lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att uppnå en jämn fördelning i gruppen ser vi gärna kvinnliga sökanden.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Sista ansökningsdag: 3 juni 2025. Intervjuer kan komma att hållas löpande.
Vi önskar att du bifogar ditt CV. I stället för personligt brev vill vi att du besvarar några urvalsfrågor.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.