Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Produktägare/webbredaktör
Skicka ansökan 15 dagar kvar
Redaktör Produktägare Webbredaktör
15 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Kommunikationsenheten vid Göteborgs universitet har i uppdrag att samordna, förvalta och utveckla universitetets webbkanaler. Vi söker nu en produktägare för vår medarbetarportal i SharePoint som och även kommer att vara webbredaktör i vårt webbsupportteam, fördelningen är 70 % produktägare och 30 % supportarbete. Placeringen är på Kommunikationsenheten som är en del av universitetets centrala förvaltning. Här arbetar cirka 35 medarbetare med expertkompetens inom kommunikationsområden så som digitala kanaler, systemförvaltning, visuell identitet, internkommunikation, forskningskommunikation, studentrekrytering, event och strategiskt kommunikationsstöd till ledning och verksamhet.   Vi har våra lokaler i Vasastan i centrala Göteborg.  Arbetsuppgifter  Som produktägare för vår Medarbetarprotal kommer du att vara en av nyckelpersonerna som fokuserar på plattformens förvaltning och utveckling i nära samarbete med huvudredaktören för Medarbetarportalen. Din huvudsakliga uppgift är att samordna krav från intressenter för att skapa högsta möjliga värde för våra medarbetare. Rollen är både strategisk och operativ och innebär att sätta upp tydliga mål, planerar och hanterar backlogen, kravställare ny funktionalitet, samt följer upp resultat. Som produktägare är du en viktig länk mellan innehåll och kommunikationsstrategiska perspektiv och utvecklingsteam. Som redaktör i webbsupporten kommer du att ge tekniskt och visst redaktionellt stöd och support till universitetets användare av vårt CMS-verktyg Drupal, Medarbetarportalen i SharePoint samt i PIM-verktyget Akeneo, som används för att skapa kurs- och programbeskrivningar i vår digitala utbildningskatalog. Du kommer att ge universitetets webbredaktörer stöd och utbildning för att underlätta deras arbete för att höja kvalitén på universitetets webbplatser. God kunskap om och intresse för de regelverk och planer som styr universitetet eller annan offentlig förvaltning är viktigt för anställningen. Att du kan bereda ärenden, ta fram beslutsunderlag, dokumentera och göra uppföljningar är en självklarhet.  Du kommer att arbete nära andra inom organisationen för att säkerställa portalen. Tillsammans med dina kollegor kommer du att medverka till att förbättra processer och rutiner enhetens webbarbete. Egenskaper som är värdefulla Du har ett genuint intresse för utvecklingen inom webbområdet och trivs i en samarbetskultur. För att trivas i rollen behöver du uppskatta både de mer analytiska och de mer praktiska delarna av arbetet. Du är en problemlösare och kan hantera olika intressen samtidigt. Att kunna samarbeta och dra nytta av andras expertis för att nå gemensamma mål är nödvändigt för tjänsten. Du kommer att finnas mitt i verksamheten och behöver därför ha lätt för att knyta kontakter och kunna samarbeta med olika delar i en stor organisation. Lyhördhet, pedagogisk förmåga och att värdesätter god service gentemot organisationen är viktiga egenskaper. Du kan sätta dig in i verksamhetsbehov och målgruppers förväntningar.  Din erfarenhet inom offentlig sektor är en fördel, då det är viktigt att ha kunskap om specifika utmaningar som finns och de krav som ställs på den offentliga sektorn. Kvalifikationer  • Krav på minst två års eftergymnasial utbildning inom relevant område: kommunikation, systemförvaltning, digitalisering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som • Krav på erfarenhet av liknande arbete • Krav på tekniskt kunnande i ett eller flera webbpubliceringsverktyg • Krav på erfarenhet av arbete i SharePoint • Krav på kunskap om tillgänglighet och användbarhet på webb • Krav på kunskap om webbanalys och uppföljningsarbete • Krav på erfarenhet av redaktionellt innehållsarbete för webb • Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift • Krav på goda kunskaper i engelska  Meriterande • Meriterande med erfarenhet av arbete i publiceringsverktyget Drupal • Meriterande att ha arbetar med ärendehanteringssystemet JIRA • Meriterande att ha arbetar med Siteimprove • Meriterande att arbeta med stora komplexa webbplatser • Meriterande med erfarenhet av att omsätta verksamhets – och målgruppsbehov till utvecklingskrav • Meriterande med erfarenhet av att ta fram och kommunicera vision och produktmål • Meriterande av erfarenhet av att hantera backlog   • Meriterande med erfarenhet av att hålla utbildningar och presentationer • Meriterande med erfarenhet av arbete inom högskolesektorn Anställning  Anställningen är ett vikariat på heltid (100 %) från 1 september 2025 till 31 augusti 2026 med placering på Kommunikationsenheten i Göteborg. Individuell lönesättning tillämpas. Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta sektionschef Lisbeth Kinnunen, [email protected] / 031-786 1065  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska innehålla: • CV • Personligt brev • Intyg om eftergymnasial utbildning • Övriga handlingar som kan vara av relevans för tjänsten Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-05-28   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Support Kundvärd Planerare Kundansvarig Projektledare Eventansvarig Eventplanerare Kundsamordnare Eventkoordinator Projektplanerare Eventprojektledare Kundtjänstmedarbetare
5 maj
Koordinator Projektchef Projektledare Affärsstrateg Utvecklingschef Affärsutvecklare Byggprojektledare Utvecklingsledare Utvecklingsstrateg Förbättringsledare Affärsprojektledare Intern projektledare Marknadsprojektledare Teknisk projektledare Affärsutvecklingschef Projektutvecklingschef Förbättringskoordinator Organisationsutvecklare Strategisk projektledare Verksamhetsprojektledare Projektledare samordnare Projektledare koordinator
9 maj