Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Kurator till arbetsmarknad och vuxenutbildning

Arbetsbeskrivning

I Göteborg ska alla kunna växa. Fritt och självständigt. Det kräver att fler får kompetens som matchar arbetsmarknadens behov. Och därigenom jobb, en egen försörjning och möjlighet att bidra till samhället. Oavsett hur resan dit ser ut, ska alla få plats i vår stad. Därför finns förvaltningen för arbetsmarknad och vuxenutbildning. Vi ser varje människas potential och öppnar vägar framåt. Genom att samordna Göteborgs Stads arbetsmarknadsinsatser och säkerställa den kommunala vuxenutbildningen sätter vi riktning och är ett nav för samarbete. Tillsammans med engagerade entreprenörer, akademin, internationella företag, civilsamhället och andra delar av staden jobbar vi med samlad kraft mot gemensamma mål. Så stärker vi människor och en av Sveriges största arbetsmarknader. Vi öppnar möjligheter, varje dag. Nu söker vi dig som vill vara med och göra skillnad! ARBETSUPPGIFTER Kuratorernas huvudsakliga arbetsuppgifter är att kartlägga de sökandes förutsättningar för studier inför ansökan till vuxenutbildningen, samt bedöma de sökandes behov av anpassning och stöd i kommande studier. Arbetsuppgifterna handlar om att möta sökanden för att göra en psykosocial kartläggning. Tillsammans med övriga professioner i Resursteamet utreder vi även tidigare svårigheter i studiesammanhang samt stödbehov i kommande studier. Kartläggningen fungerar som underlag för rektors antagningsbeslut. Kartläggningen kan även resultera i en skriftlig överlämning till kuratorerna på skolorna. Arbetet innebär periodvis ett högt arbetstempo, men vi arbetar i team där vi hjälps åt och stöttar varandra. Viktigt att poängtera är att kuratorsrollen på Arbetsmarknad och vuxenutbildning i huvudsak innebär utredande samtal med många korta kontakter. Det är inte en traditionell kuratorstjänst då det inte ingår längre stödsamtal eller behandling i uppdraget. I arbetet ingår även administrativa uppgifter och de administrativa IT-system du främst kommer att arbeta med är Edlevo, PMO och vårt ärendehanteringssystem Kosmos. Uppdraget kräver samarbete över enhets- och avdelningsgränserna samt samverkan externt med våra upphandlade skolor, offentliga verksamheter med flera. Som medarbetare deltar du i enhetens arbete med att utvärdera, utveckla och förbättra de processer vi arbetar med. Du kommer även att samarbeta med rektorsteamen på förvaltningen för att följa upp och bidra till utvecklingsarbetet på skolorna. Tjänsten är på heltid (100 %) och är en tillsvidareanställning. Arbetstid sker enligt överenskommelse, men huvudsakligen under dagtid. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för tjänsten krävs en socionomexamen. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av psykosociala kartläggningar och myndighetsutövning samt god förmåga att möta människor i svåra livssituationer som psykisk ohälsa, trauman och funktionsvariationer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av samverkan med olika myndigheter, vårdinstanser och andra professioner, gärna i tvärprofessionella team. Som person är du samarbetsinriktad och har förmågan att både arbeta i team och självständigt och kan ta ansvar för hela processen i dina ärenden. Du är strukturerad i ditt arbete och trygg i din roll. Erfarenhet från arbete inom socialtjänst, vuxenutbildning, Arbetsförmedlingen eller gymnasieskola är meriterande, likaså erfarenhet av att arbeta med flyktingar, invandrare eller personer med psykisk ohälsa eller särskilda behov. Det är också positivt om du har kompetens i att arbeta utifrån ett likabehandlingsperspektiv. ÖVRIGT Arbetsmarknad och vuxenutbildning erbjuder en arbetsplats i kontinuerlig utveckling. Vi arbetar för en hälsofrämjande och god arbetsmiljö och erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvård och cykelförmåner. För oss ses mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag. Vi rekryterar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess för att säkerställa en rättvis och jämlik rekrytering. Intervjuer kommer att ske på Brogatan 4, Järntorget. Dessa är planerade att hållas den 30 maj och 4 juni så avsätt tid i din kalender redan nu. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Vill du veta mer om oss? Besök gärna vår sida på LinkedIn. https://www.linkedin.com/company/arbetsmarknad-och-vuxenutbildning-g%C3%B6teborgs-stad/ Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare