Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Taktisk inköpare till Ekonomienheten i antingen Härnösand eller Örebro
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Inköpare Taktisk inköpare
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Verksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet. Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndighetens strategiska och taktiska inköpare finns vid Ekonomienheten. Under året ansluter de operativa inköparna genom en omorganisation till enheten. Myndigheten har en central inköpsfunktion som hanterar samtliga inköp och upphandlingar. I denna funktion finns rollerna strategisk inköpare och kategoriledare, taktisk inköpare samt operativ inköpare. Rollerna har olika profiler men samarbetar och stödjer varandra för att utföra uppdraget. ARBETSUPPGIFTER I rollen som taktisk inköpare är fokus att genomföra och projektleda upphandlingar av mycket varierande omfattning och inom alla olika kategorier. Det krävs ett nära samarbete med övriga inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköp och upphandlingar. I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser. I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal och uppföljning. I ditt arbete ingår exempelvis att • Samordna och genomföra förnyade konkurrensutsättningar och avrop mot myndighetens eller statens ramavtal • Samordna och genomföra direktupphandlingar och andra upphandlingar av varierande omfattning • Stödja verksamheten i frågor som gäller inköp och Lagen om offentlig upphandling • Fånga upp inköpsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten • Delta i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp och upphandlingar. Eftersom vår organisation är rikstäckande och finns på flera olika orter, genomförs de möten du har i det här uppdraget nästan alltid på distans. Vi använder oss i dagsläget av systemstödet Mercell Tendsign och ett ärendehanteringssystemoch har Unit4 ERP som affärssystem. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har • Eftergymnasial utbildning inom inköpsområdet eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Erfarenhet av att självständigt genomföra inköp och upphandlingar samt goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling • Erfarenhet av att samverka med olika verksamheter i inköpsfrågor • God it-vana • God förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska. Det är meriterande om du har • Erfarenhet av e-handel, systemstöd för upphandling samt affärssystem och uppföljning med hjälp av it-verktyg • Erfarenhet av inköp inom offentlig verksamhet • Erfarenhet av ärendehanteringssystem. Personliga egenskaper För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete • Du är självgående, strukturerad, ansvarstagande och har integritet • Du är serviceinriktad, samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande • Du är nyfiken och villig att utveckla nya förmågor • Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag • Du vill genom medledarskap bidra till gott arbetsklimat. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet. ÖVRIGT Provanställning på 6 månader tillämpas. Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-13
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Chef Ledare Inköpare Lagerchef Inköpschef B2B Säljare Orderansvarig Lageransvarig Operativ chef Inköpsansvarig Reservdelschef Operativ ledare Lagerkoordinator Reservdelsansvarig Reservdelspersonal Operativ lagerchef Key Account Manager Reservdelsspecialist Reservdelskoordinator
6 maj
Inköpare Operativ inköpare Strategisk inköpare
Idag