Vill du bli en nyckelperson i vår organisation och ta ansvar för ekonomistyrning, redovisning och verksamhetsutveckling?
Om Nerikes Brandkår
Nerikes Brandkår är ett kommunalförbund som bildades den 1 januari 1998 då Örebro, Kumla, Hallsberg och Lekeberg gick ihop för att samverka om räddningstjänst och olycksförebyggande verksamhet. Sedan dess har förbundet utökats med ytterligare fem kommuner, Laxå, Askersund, Lindesberg, Nora samt Ljusnarsberg. Vi är ett av de större räddningstjänstförbunden i Sverige med våra 28 brandstationer, ca 500 anställda och ett insatsområde som täcker in ca 260 000 invånare.
Vi befinner oss i en spännande och utvecklande fas där vi bygger ytterligare en brandstation och en organisation för civilt försvar och förhöjd beredskap.
Om tjänsten
Vi söker nu en driven och engagerad Ekonom/Controller som trivs i en operativ roll och som på ett coachande och pedagogiskt sätt ger stöd till chefer och som vill bidra till att forma framtiden för vår administrativa och ekonomiska enhet. Som Ekonom/Controller har du en central roll med ansvar för både strategisk planering och operativt arbete. Du arbetsleder administration och ekonomienheten som består av fem medarbetare.
Du har det övergripande redovisnings- och budgetansvaret för Nerikes Brandkår och Räddningsregion Bergslagen, vilket innebär löpande redovisning, budget- och prognosarbete, uppföljning, internkontroll samt upprättande av årsredovisning och delårsrapporter i ett nära samarbete med verksamhetens enheter. Du ansvarar även för likviditetsplanering och placeringar.
Du arbetar strategiskt och kvalificerat för att utveckla vår ekonomi och vår verksamhet.
Du deltar och är föredragande i olika forum, såsom ledningsgrupp, direktion och revision.
Du är systemansvarig för enhetens ekonomisystem (Raindance).
Kvalifikationer
Du är utbildad civilekonom med erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, du kan också ha annan bakgrund som vi bedömer likvärdig.
Du har gedigna kunskaper inom redovisning, budgetarbete och ekonomistyrning, och det är starkt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom kommunal verksamhet. Erfarenhet av ekonomisystem, Raindance, är också meriterande.
Vem är du?
Ditt arbetssätt präglas av struktur, strategiskt tänkande och en lösningsorienterad inställning, vilket gör att du kan hantera komplexa frågor och parallella uppgifter på ett effektivt sätt. Du ser helheten och kan omsätta långsiktiga planer till konkreta resultat. Du arbetar självständigt när det krävs men trivs också med att samarbeta i grupp för att nå gemensamma mål.
Som person är du kommunikativ och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Din positiva och utåtriktade inställning gör att du lätt bygger och underhåller relationer, både internt och externt. Du har också en pedagogisk förmåga som gör att du kan förmedla ekonomiska budskap på ett enkelt och engagerande sätt, vilket skapar förståelse och delaktighet.
Förutsättningar
Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enl. överenskommelse.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2025-06-01. Skicka din ansökan via e-post till [email protected]. I ämnesraden skriver du ”Ekonom/Controller”.
I ansökan vill vi att du bifogar ett CV, examensbevis av högsta avslutade utbildning samt ett personligt brev, där du beskriver varför du är intresserad av tjänsten och vad du tror att du skulle kunna bidra med.
Övrigt
En första intervju planeras till efter ansökningstidens slut, den 2025-06-10.
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att göras innan anställning. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.
Kontaktuppgifter:
Frågor om tjänsten: Madelene Hedström [email protected] eller Liz Hultgren [email protected]
Frågor ang. rekryteringsprocessen: Ebba Feldt, 010-176 20 33, [email protected]
Facklig företrädare nås via Nerikes Brandkårs växel, 010-176 20 00.
Nerikes Brandkår arbetar aktivt för att vara en jämlik arbetsplats. Därför ser vi gärna sökanden med olika bakgrund och förutsättningar.
Välkommen med din ansökan!