Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet.
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten.
Arbetsuppgifter
Rollen som uppdragsledare hos Polismyndigheten kan liknas med en produktägare där du tillsammans med utvecklingsteamet driver utvecklingen av förmågor i de produkter som ägs av teamet. Du kommer leda teamet genom att sätta upp lång- och kortsiktiga mål, följa upp leveranser och arbeta med att snabbt byta riktning om prioriteringen ändras. I rollen samverkar du med andra uppdragsledare när det gäller prioriteringar och planering. I rollen har du nära dialog med gruppchef/produktägare för området samt vid behov samverka med andra uppdragsledare när det gäller prioriteringar och planering.
Vi söker dig som vill arbeta med användarnas intressen i fokus och leder utvecklingsarbetet för att säkerställa att våra produkter och förmågor utvecklas över tid. I rollen samarbetar du med specialister och andra kompetenser från olika delar av verksamheten och IT-avdelningen för att gemensamt nå uppsatta mål.
Tillsammans med ditt team kommer du också att utveckla processer och arbetssätt som passar er och er arbetsdynamik. Vi arbetar enligt moderna agila principer, där utvecklingsteamen har stort mandat att påverka hur arbetet utförs.
Inom gruppen Resehandlingar pågår nu ett stort arbete med att nyutveckla en ny webbaserad handläggningsklient för att ersätta den befintliga klienten för hantering av hela processen för ansökan om resehandlingar. Det är därför viktigt att du har ett genuint intresse för teknik och stor erfarenhet av mjukvaruutveckling.
Utöver nyutveckling sker även vidmakthållande och livcykelhantering av befintlig handläggningsklient och i viss mån nyutveckling av mindre funktioner vilka kan vara kopplade till förordningar och lagkrav.
Arbetsdagar innebära att:
Detta är en möjlighet för dig som har:
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
Vi söker dig som trivs med att skapa struktur, motivera team och agera hands-on när det behövs. Du är proaktiv, pedagogisk, målinriktad och har en lösningsorienterad inställning till både verksamheten och dina kollegor.
Du har lätt för att samarbeta och bygga förtroendefulla relationer både inom och utanför organisationen. Vi tror att du gillar att arbeta nära verksamheten och användarna för att hitta kreativa lösningar på utmaningar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Frågor om uppdraget kontakta tfn 010-564 00 83 eller rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult: Carina Rosvall, [email protected]
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, nås via mejl [email protected]
SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Välkommen med din ansökan i form av CV och urvalsfrågor via e-post. Märk din ansökan med referensnummer A301.876/2025 i mailets ärendemening. (vi vill inte ha något personligt brev).
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Urvalsfrågor:
1. Har du eftergymnasial utbildning inom för tjänsten relevant område, alt. annan förvärvad erfarenhet, som Polismyndigheten bedömer likvärdig? (Ja/nej, om ja beskriv kort)
2. Har du minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete som teknisk uppdragsledare/projektledare inom agil systemutveckling, erfarenheten ska ha införskaffats under de senaste 10 åren? (Ja/nej, om ja beskriv kort)
3. Har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska? (Inga/ god/ mycket god)
4. Har du svenskt medborgarskap? (Ja/nej)
5. Har du erfarenhet av arbete med Jira, Confluence eller liknande ärende- och dokumentationssystem? (Ja/nej, om ja beskriv kort)
6. Har du erfarenhet av att arbeta enligt SCRUM agil utvecklingsmetodik? (Ja/nej)
7. Har du erfarenhet av att samarbeta med och hantera intressenter på olika nivåer i organisationen? (Ja/nej, om ja beskriv kort)
8. Har du förmåga att fatta beslut och prioritera baserat på data och analys? (Ja/nej)
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se