Vi söker en Hållbarhetsansvarig inom inköp till mångårigt uppdrag i Stockholm.
Detta är ett konsultuppdrag.
Tjänsten är på heltid.
Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga.
Uppdraget
Uppdragsviaren söker en Hållbarhetsansvarig inom Inköp i BECCS anläggninsprojekt, samt eventuellt del av tid även ge stöd til deras inköpsenhet. Inom projektet är man ansvarig för att säkerställa att uppställda hållbarhetskrav och regulatoriska krav efterlevs, identifiera och proaktivt motverka risker kopplade till ESG-efterlevnad, verifiera att leverantörer uppfyller beställarens krav, ESG-standarder och legala ramverk och att integrera hållbarhetskrav i upphandlingsprocesserna.
Rollen rapporterar till Lead för Inköp och Upphandling såvitt avser arbete som görs inom ramen för BECCS-projektet.
Arbetsuppgifter
Krav (OBS, obligatoriska)
Erfarenhet: • Minst 10 års erfarenhet inom upphandling, ESG-hantering och kontraktshantering, gärna från stora industriprojekt inom energi, olja, gas eller bygg. • Flera års praktisk erfarenhet av KYC, AML (Anti-Money Laundering) eller liknande compliance-roller, helst i upphandlings- eller finansmiljö. Färdigheter: • God organisations- och planeringsförmåga. • Starka kommunikations- och förhandlingsegenskaper. • God vana vid ESG-dataanalys och rapportering. • Förmåga att leda och motivera team samt stark problemlösnings- och beslutsfattandeförmåga. Kunskap: • Djup förståelse för ESG-principer, upphandlingsprocesser och kontraktshantering. • Kunskap om hållbarhetslagstiftning och god praxis. • Djup förståelse för HSE-regelverk samt ramar kopplade till KYC och penningtvätt inom upphandling. • Förståelse för riskhantering och tillämpning av dessa vid bedömning av motparter och leverantörer. Kompetenser: • Dokumenterad förmåga att hantera flera leverantörer och entreprenörer med krav på ESG-efterlevnad. • Förmåga att prestera i pressade miljöer med bibehållet fokus på hållbarhet och kostnadseffektivitet. • Stark analytisk och beslutsför förmåga samt hög integritet och ansvarsfull hantering av konfidentiell information. Utbildning: • Magisterexamen inom Supply Chain Management, Finans, Företagsekonomi, Miljövetenskap eller närliggande område. • Certifieringar som CAMS (Certified Anti-Money Laundering Specialist) eller motsvarande inom KYC/AML är meriterande. Språk: • Flytande svenska och engelska krävs. Italienska är meriterande.
Om oss
Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt.
Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov.
Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet.
För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst.
Läs gärna mer om oss på centio.se.
Vänligen skicka ditt CV på svenska.
Vi ser fram emot din ansökan!