Har du god kunskap av systematiskt kvalitetsarbete utifrån SoL och LSS? Då är det dig vi söker! Hos oss kommer du att vara en viktig del av vårt arbete för att säkerställa kvalitet och utveckling inom området funktionsstöd.
Om tjänsten
I denna tjänst arbetar du på funktionsstöds utvecklingsavdelning och kommer att ha ett nära samarbete med SAS (social ansvarig samordnare). Initialt kommer denna tjänst ha fokus på att genomföra utredningar enligt Lex Sarah samt följa upp åtgärdsplaner och vara ett stöd till verksamheterna i deras kvalitetsarbetet kopplat till avvikelser. Du kommer även att arbeta med framtagande av styrdokument och annat utvecklingsarbete. Det kräver att du har god kunskap om lagar och regelverk som styr verksamheten och är van vid att ta stöd i dem i ditt arbete, då du även stöttar verksamheterna i deras kvalitetsarbete.
Du kommer arbeta självständigt och tillsammans med andra kollegor och enheter inom och utanför kommunen efter behov.
Exempel på arbetsuppgifter:
• ge verksamhetsspecifikt specialiststöd och agera sakkunnig
• utreda, analyserar och utarbeta underlag
• ge stöd i utvecklings- och kvalitetsarbete för verksamheten samt genomför verksamhetsuppföljningar
• leda och driva uppdrag
• utreda, analysera och utarbeta underlag för politiska beslut
• ge strategiskt stöd till ledning kopplat till kommunens övergripande strategier samt verksamhetens mål och behov
Om arbetsplatsen
På utvecklingsenheten, som tillhör socialförvaltningen, välkomnas du av sju planerare och en utvecklingschef. Enheten sitter i nya och fräscha lokaler i Åbylunden 1.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.
Kvalifikationer
Som verksamhetsutvecklare hos oss ser vi att du har mycket god samarbetsförmåga. Du ska vara tydlig i din kommunikation gentemot de intressenter du kommer att ha kontakt med och ha förmåga att inge trygghet för verksamheterna. Arbetsuppgifterna kommer att ställa stora krav på ordning, struktur och relationsskapande. Då tjänsten innebär många kontaktytor och ställer krav på dokumentation krävs mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift, samt vana av att använda sig av administrativa system.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• akademisk examen om minst 180 hp såsom socionom, akademisk vårdutbildning eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• god kunskap om lagstiftningarna SoL, LSS, HSL samt OSL
• erfarenhet av arbete med systematiskt kvalitetsarbete enligt SOFS 2011:9 inom socialt arbete
• B-körkort
Meriterande:
• tidigare erfarenhet av arbete med lex sarah-utredningar och avvikelsehantering
• tidigare erfarenhet av arbete med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete så som processer, riktlinjer och rutiner
• erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Övrig information
Urval sker löpande och som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Intervjuer sker vecka 23 och 24.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 maj.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter