Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Inköpare – särskild visstidsanställningmed placering i Norrköping
Sjöfartsverket ansvarar för att säkerställa att våra sjövägar är öppna, säkra och hållbara, året om. Vi är ett tjänsteproducerande affärsverk med ett brett och samhällsviktigt uppdrag, som bland annat omfattar lotsning, farledsservice, isbrytning, sjötrafikinformation, sjökartläggning samt sjö- och flygräddning. Som inköpare hos oss blir du en viktig del av vår Inköpsenhet där du kommer att ingå i ett engagerat team bestående av både inköpare och strategiska inköpare. Tillsammans kommer ni att driva och utveckla inköpsarbetet på Sjöfartsverket. Vi söker därför dig som är intresserad av inköpsfrågor och är redo för nästa utmaning!
Arbetsuppgifter
Som inköpare kommer du att ge stöd och råd till verksamheten i inköpsfrågor och genomföra inköp för myndighetens räkning.
Du kommer främst att planera och genomföra direktupphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar men även andra former av upphandlingar kan förekomma.
Vem är du?
Vi söker dig som har eftergymnasial examen med inriktning på offentlig upphandling eller inköp.
Du ska obehindrat kunna arbeta med MS Officepaketet och elektroniska upphandlingsverktyg.
Du behöver också ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift, för att självständigt ta fram underlag för offerter/förfrågningar.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av inköps- eller upphandlingsområdet inom offentlig förvaltning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med Mercell TendSign som upphandlingsverktyg.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi värdesätter därför att du är prestigelös, gärna delar med dig av dina kunskaper och trivs med att samarbeta med andra samt du är utåtriktad och kan skapa förtroende och goda relationer inom och utanför verksamheten. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. I arbetet har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du planerar, organiserar och prioriterar dina uppgifter på ett effektivt sätt.
Tjänsten kan komma att kräva svenskt medborgskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kan komma att genomföras innan erbjudande om anställning.
Varför ska du välja Sjöfartsverket?
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn.
Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats.
Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut.
Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen avser en särskild visstidsanställning med start omgående, men längst till och med 2025-12-31.
Intervjuer kommer att ske vecka 22.
Upplysningar:
Chef Elin Willén, 010-478 65 12 eller [email protected]
Fackliga företrädare:
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.
Ansökan:
Registrera din ansökan senast den 22 maj 2025.
Diarienummer:
25-02279
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.