Arbetsbeskrivning
Om jobbet
Vi söker en kvalificerad handläggare till Förvaltningsjuridiska funktionen inom Rättsenheten.
Förvaltningsjuridiska funktionen handlägger bland annat ärenden om tillstånd, auktorisation, förordnanden, överprövning samt utövar tillsyn över bolag och kommuner. Inom funktionen är vi i dagsläget 15 medarbetare med bred kompetens inom ärendehandläggning och juridik. Medarbetare finns på flera orter såsom Göteborg, Vänersborg och Skara.
Dina arbetsuppgifter
Vill du arbeta med handläggning av ärenden? Är du flexibel och kan växla mellan olika arbetsuppgifter och arbetsgrupper under en dag? Är du produktiv och gillar att avgöra många ärenden? Vill du arbeta i en stimulerande miljö tillsammans med kompetenta och trevliga kollegor? Då tror vi att du kan vara den som vi söker.
Vi tar ett gemensamt ansvar för myndighetens arbetsuppgifter och arbetsmiljö och du förväntas stödja dina kollegor och arbeta för att vi har en trivsam samt utvecklande arbetsmiljö.
Så här kan din arbetsdag se ut
- Du skriver och skickar kommuniceringar, underrättelser, remisser och andra juridiska dokument
- Du har kontakt med allmänheten via mejl och telefon
- Du handlägger och fattar beslut i trafikärenden
- Du handlägger och fattar beslut i överklagade kommunala beslut
- Du utövar tillsyn över överförmyndare och överförmyndarnämnder och inspekterar deras verksamhet på plats
Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du även behöva arbetsledas tillfälligt till andra arbetsuppgifter inom Rättsenheten och myndigheten, då vi dels är en myndighet med uppgifter inom det civila beredskapssystemet, dels ofta får tillfälliga uppdrag som snabbt ska lösas.
Placeringsort: Göteborg, Mariestad eller Vänersborg.
Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.
Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.
Kvalifikationer
Krav
- Du har en universitets- eller högskoleexamen (om minst 180 högskolepoäng) inom samhällsvetenskap eller juridik
- Minst två års erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor och handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden på myndighet eller kommun
- Goda kunskaper i förvaltningsrätt
Meriterande
- Aktuell erfarenhet av arbete med överprövning av myndigheters eller kommuners beslut
- Aktuell erfarenhet av tillsynsarbete på myndighet eller kommun
För oss är det viktigt att
- Du är utvecklingsinriktad och nyfiken med en vilja och drivkraft att omsätta ny kunskap i praktisk användning
- Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
- Du är noggrann och bra på att strukturera ditt arbete och kan omprioritera snabbt vid behov
- Du har god samarbetsförmåga och kan planera, lösa uppgifter och utveckla arbetssätt tillsammans med dina kollegor
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi arbetar teambaserat och du behöver ha god samarbetsförmåga och vill bidra till gemenskap och god arbetsmiljö. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Vi ser gärna att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Bra att veta
Du söker jobbet via denna länk: https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:825539/
Välkommen med din ansökan!
Vi har valt rekryteringskanaler och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.
Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post
[email protected]