Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Kravledare IT
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Kravledare Kravanalytiker Business Analyst
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om jobbet

Region Stockholm har det övergripande ansvaret för att alla som bor i, eller besöker, regionen ska ha tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. I Trafikförvaltningens uppdrag ligger att bereda och verk­ställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektiv­trafik. Dessutom ansvarar de för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor.

Beskrivning av sektion

IT-avdelningens sektion för Interna tjänster arbetar med IT-driftstjänster, support och förvaltning av IT-system och tjänster till vår interna verksamhet.  IT-avdelningen är indelad i fyra sektioner varav två sektioner för leverans – Interna och Externa. Vi arbetar med såväl traditionell förvaltning av IT-system och tjänster som egenutveckling av system som Biljett- och betal samt Trafikinformation med agila utvecklingsteam. Inom förvaltningen så arbetar vi nu med en transformation för att gå mot en agil produktorganisation där förvaltning och definierade produkter skall samexistera.

 

Beskrivning av uppdraget

Trafikförvaltningens viktiga samhällsuppdrag inom Region Stockholm innebär att ansvarsfullt planera, bygga, driva och underhålla kollektivtrafik i ett välskött och robust system inom givna ekonomiska ramar. För att möta dagens behov och framtidens utmaningar och möjligheter arbetar vi därför med att utveckla skräddarsydda digitala lösningar, verktyg och stöd för att skapa bästa förutsättningar i vår ledning, styrning och leverans.

 

Som ett led i detta arbete söker vi nu två kravanalytiker/kravledare som kommer att verka i flertalet av våra digitaliseringsinitiativ inom områdena ledning, styrning och processtöd där vi avser etablera ytterligare digitala förmågor och system som möter Trafikförvaltningens verksamhetsbehov. Kravresursens roll är att planera, leda och följa upp kravarbetet i initiativen, vilka i många fall även innefattar upphandlingsförfaranden innan införanden och utrullning. Kravledaren har därför en central roll, vilket i samarbete med initiativens övriga medlemmar är, att säkerställa en effektiv kravhantering under alla faser, d.v.s. från den tidiga insamling och analysen till den slutliga verifiering, valideringen och nyttorealiseringen.

 

Uppdrag och ansvar att:
  • Tillsammans med resten av initiativet och sponsor verka för att kraven blir relevanta, kostnadseffektiva och baserade på verksamhetens behov.
  • Ta fram initiativens arbetssätt avseende kravhantering, baserat på Trafikförvaltningens gällande processer.
  • Se till att processer och arbetssätt kopplade till kravhantering efterlevs i initiativen.
  • Driva och stödja arbetet med att definiera och följa upp krav, samt verka för att möjliggöra koppling mellan krav, verifiering och validering.
  • Spåra, kommunicera och förvalta krav för att säkerställa att de överensstämmer med projektets mål och intressenternas förväntningar
  • Delta i och leda workshops med sakkunniga och intressenter.
  • Utbilda i och informera om process och verktyg för kravhantering.
Obligatoriska Krav:
  1. Minst 9 års sammantagen arbetslivserfarenhet som Kravledare och /eller Kravanalytiker (även business analyst)
  2. Minst 3 års erfarenhet som kravledare för IT-projekt som innefattat hela implementationslivscykeln (från krav till anskaffning, etablering, m.m. till slutligen driftsättning)
  3. Minst 3 års erfarenhet av praktiskt arbete med kravhanteringsverktyg
  4. Dokumenterad erfarenhet från minst 2 införande- och etableringsprojekt inom stora organisationer. Dessa projekt ska ha omfattat många distribuerade och integrerade system och involverat flera olika verksamhetsområden och intressenters krav och behov, där du haft ansvaret för att ta fram konkreta krav- och behovsunderlag för vidare design och anskaffning
  5. Dokumenterad arbetslivserfarenhet från minst 2 uppdrag inom regulatorisk styrda verksamheter

Uppdragsperiod: 1/6 - 2025 till 31/3 - 2027, möjlighet för förlängning finns.

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. 

Välkommen med din ansökan!

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-05-08
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet 6 Månader eller längre
Hemsida Länk