Region Stockholm har det övergripande ansvaret för att alla som bor i, eller besöker, regionen ska ha tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. I Trafikförvaltningens uppdrag ligger att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Dessutom ansvarar de för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor.
Beskrivning av sektionIT-avdelningens sektion för Interna tjänster arbetar med IT-driftstjänster, support och förvaltning av IT-system och tjänster till vår interna verksamhet. IT-avdelningen är indelad i fyra sektioner varav två sektioner för leverans – Interna och Externa. Vi arbetar med såväl traditionell förvaltning av IT-system och tjänster som egenutveckling av system som Biljett- och betal samt Trafikinformation med agila utvecklingsteam. Inom förvaltningen så arbetar vi nu med en transformation för att gå mot en agil produktorganisation där förvaltning och definierade produkter skall samexistera.
Beskrivning av uppdraget
Trafikförvaltningens viktiga samhällsuppdrag inom Region Stockholm innebär att ansvarsfullt planera, bygga, driva och underhålla kollektivtrafik i ett välskött och robust system inom givna ekonomiska ramar. För att möta dagens behov och framtidens utmaningar och möjligheter arbetar vi därför med att utveckla skräddarsydda digitala lösningar, verktyg och stöd för att skapa bästa förutsättningar i vår ledning, styrning och leverans.
Som ett led i detta arbete söker vi nu två kravanalytiker/kravledare som kommer att verka i flertalet av våra digitaliseringsinitiativ inom områdena ledning, styrning och processtöd där vi avser etablera ytterligare digitala förmågor och system som möter Trafikförvaltningens verksamhetsbehov. Kravresursens roll är att planera, leda och följa upp kravarbetet i initiativen, vilka i många fall även innefattar upphandlingsförfaranden innan införanden och utrullning. Kravledaren har därför en central roll, vilket i samarbete med initiativens övriga medlemmar är, att säkerställa en effektiv kravhantering under alla faser, d.v.s. från den tidiga insamling och analysen till den slutliga verifiering, valideringen och nyttorealiseringen.
Uppdrag och ansvar att:
Uppdragsperiod: 1/6 - 2025 till 31/3 - 2027, möjlighet för förlängning finns.
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!