Om dig
Var med oss och:
- utveckla rötter och vingar hos våra elever,
- stötta och handled de i svårigheter för att nå sin fulla potential,
- följ med, peppa och locka våra elever att bli deras bästa version av sig själva.
Bli en av oss och:
- få utlopp för dina styrkor och speciella förmågor,
- känn stor frihet att pröva, ompröva och utvecklas,
- ingå i ett engagerat gäng där du känner stöd, gemenskap och aldrig är ensam,
- få god introduktion, handledning och stöd av flertalet personer och funktioner.
Vi ser framför oss att du har:
- lärarlegitimation i matematik och naturorienterade ämnen upp till åk 9,
- utbildning och erfarenhet av att ha arbetat som speciallärare,
- kompetens och erfarenhet inom NPF,
- lust och skicklighet att stimulera elever som har lätt för att lära,
- intresse för montessoripedagogik.
Krav är att du:
- har arbetat med högstadie-elever i behov av särskilt stöd,
- har fingertoppskänsla hur du agerar tillsammans med elever med olika funktionsvariationer,
- har mycket goda kunskaper i svenska språket för att kunna stötta elever i genomförandet av uppgifter och arbeten samt deras språkliga utveckling mot läroplanens kunskapskrav,
- har vana av att skapa och upprätthålla goda relationer med vårdnadshavare,
- behärskar digitala verktyg,
- trivs med kollegialt samarbete.
Vi utgår ifrån att du känner stort engagemang inför och har höga förväntningar på varje elevs utveckling och måluppfyllelse, såväl gällande det sociala som kunskapsmässiga, och ser ett kontinuerligt relationsskapande som en förutsättning för detta.
Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som brinner för att stötta och leda elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd, dels i klassrumssituationer, dels avskilt.
Under skoldagarna möter du elever främst i de fyra årskurserna åk 6-9. Undervisningen bedrivs i helklass, halvklass, tredjedelsklasser samt i mindre grupperingar och individuellt utifrån behov. Verksamheten sker dels i klassrum, dels i grupprum vid sidan av klassen. I din roll ingår undervisning huvudsakligen i mindre grupper och enskilda elever i Ma/No, men till viss del även hel- och halvklass i matematik.
Du kommer ta ett särskilt ansvar för arbetet och måluppfyllelsen i ämnena matematik och NO för berörda elever och elevgrupper, men behöver förstås i viss mån även vara trygg i samt intresserad av skolans övriga ämnen.
Arbetet sker tillsammans med undervisande lärare, resursperson samt specialpedagog för att skapa de bästa förutsättningar för varje elev.
Du behöver känna dig bekväm med att ha motiverande samtal, pendla mellan att tillämpa ett coachande förhållningssätt och ett tydligt ledarskap - allt utifrån sammanhanget och det aktuella tillfällets förutsättningar; när kravanpassa, när ta ett steg tillbaka och dra fram ett så kallat ess ur rockärmen.
Du kommer arbeta tillsammans med elever som har behov av stöd för att nå de mål som lägst ska nås, men också elever som behöver stimuleras och utmanas för att nå så långt som möjligt utifrån sina individuella förutsättningar. Erfarenhet av att ha arbetat med särskilt begåvade elever är meriterande.
Tjänsten är deltid på 80% / enl. ö.k, tillsvidaretjänst, och tiderna anpassas utifrån aktuella scheman.
Tillträdesdag är vid terminsstart i augusti, 2025-08-12 eller enl. ö.k.